Home » Stiinta & Tehnologie » Titluri senzaţionale construite de presă, infirmate de ştiinţă

Titluri senzaţionale construite de presă, infirmate de ştiinţă

25 Aug 2009 Ionut Dulamita | 0 comentarii | 5418 vizualizari
Rating:
14 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
„Vinul te ajută să trăieşti mai mult“. „Sutienele cauzează cancer“. „Zahărul provoacă dependenţă la fel ca şi cocaina“. Revista „Popular Science“ a realizat o selecţie de titluri ştiinţifice cu care presa a indus publicul în eroare.
 
Sutienul nu cauzeaza cancer, asa cum au titrat, gresit, ziarele internationale
Sutienul nu cauzeaza cancer, asa cum au titrat, gresit, ziarele internationale. Sursa: Reuters
Jurnaliştii sau editorii ignoranţi pot spulbera în câteva secunde cercetări ştiinţifice de ani buni sau chiar decenii, scrie revista „Popular Science“ în deschiderea unei liste de titluri de presă care au tras nişte concluzii ştiinţifice greşite de dragul senzaţionalului.
 
„Sutienele cauzează cancer“ este unul dintre ele. Jurnaliştii de la publicaţia „Natural News“ l-au dat unui articol apărut în ianuarie 2009, în care era citat un studiu neconcludent din 1991, ce lega mărimea cupelor unui sutien de riscul dezvoltării cancerului la sân, şi legat apoi de o carte publicată în 1995 de doi antropologi care susţineau că sutienul induce cancer la trei din patru femei, denunţată de Societatea Americană pentru Cancer.
 
„Zahărul provoacă dependenţă la fel ca şi cocaina“ este un altul. „New York Daily News“ a prezentat sub acest titlu, în decembrie 2008, rezultatele unui studiu al Universităţii Princeton, care scria că zahărul în exces poate induce la şobolani simptome similare - schimbări neurochimice şi chiar izolare - celor provocate de consumul de cocaină. Deşi studiul nu demonstrează acelaşi efect la oameni, bazându-se mai mult pe înţelegerea unor tulburări digestive precum bulimia, articolul de presă susţine că dependenţa de zahăr a fost demonstrată la oameni şi că este nevoie de un doctor specializat în controlul greutăţii pentru a înlătura viciul.
 
Copiii care mănâncă şuncă mai mult de o dată pe săptămână au cu 75% mai multe şanse de a dezvolta leucemie, s-a hazardat să scrie „Daily Mirror“ anul acesta, deşi studiul pe care îl citează, un chestionar pe marginea preferinţelor culinare a 145 de chinezi bolnavi de leucemie cu vârsta între 2 şi 20 de ani, doar suspectează o posibilă legătură între boală şi cărnurile afumate, fără a trage o concluzie.
 
Un jurnalist al publicaţiei „60 Minutes“, care a anunţat, la sfârşitul lui ianuarie, în titlul unui articol că vinul este o fântână a tinereţii, i-a intervievat doar pe fondatorii unei companii ce pun la cale o pastilă anti-aging pe bază de resveratrol, un compus chimic al vinului. A ajuns să ridice în slăvi acest compus, fără să prezinte păreri adverse şi fără să ţină seama că testele au fost realizate până acum doar pe şoareci şi pe drojdie.
 

 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

0 comentarii

 
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
STIINTA & TEHNOLOGIE