Home » Editorial » Editorialisti » Patriarhul cool

Patriarhul cool

28 Mai 2009 Mirela Corlatan | 7 comentarii | 3854 vizualizari
Rating:
9 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
Imaginea Patriarhului în blugi ar fi trebuit, teoretic, să-i crească cota de popularitate, însă pentru PF Daniel e mai mult o piatră de moară.
 
Fotografia ce-l reprezintă pe PF Daniel în blugi, cocoţat pe nişte buturugi, într-un peisaj montan, a fost realizată în 1988, în Elveţia. Pe atunci preda la Institutul Ecumenic de la Bossey, în Elveţia, unde între 1986 şi 1989 a fost şi director adjunct. Detaliul crucial legat de această fotografie este însă acela că în 1987 tânărul profesor Dan Ilie-Ciobotea s-a călugărit: pe 6 august a fost purtat pe sub mantie, ca naş, de părintele Ilie Cleopa, la Mănăstirea Sihăstria. Voturile monahale nu intrau, în cazul său, în contradicţie cu atitudinea relaxată şi ţinuta sportivă afişate în poză. În mediile ecumenice în care se învârtea pe atunci tânărul călugăr Daniel este foarte probabil că acestea nu conţineau nimic strident. Dimpotrivă, erau expresia unei normalităţi. Când fotografia a fost însă publicată în premieră de „Ziarul de Iaşi“, în 2002, dimpreună cu un text al subsemnatei despre „viaţa neştiută a mitropolitului“, ea a stârnit stupoarea în BOR.

Valuri de ipocrizie s-au ridicat dinspre preoţime, ca şi cum nimic mai reprobabil nu ar fi putut să facă ierarhul decât să fi purtat vreodată blugi. Mitropolitului însuşi i-a picat foarte greu articolul, aşa cum a ţinut să transmită prin terţi, însă nu atât pentru că s-ar fi dezis de trecut, cât pentru că ştia ce efecte devastatoare poate avea acel instantaneu asupra percepţiei sale publice şi, nu în ultimul rând, în rândul ierarhilor.
E adevărat, cinci ani mai târziu, în toiul luptei pentru succesiunea la scaunul patriarhal, fotografia a fost exploatată la maximum de adversarii mitropolitului Moldovei.

Ajuns patriarh, acesta a cedat încet-încet în faţa curentului tradiţionalist. Mai toate deciziile sale sunt dovada unei încercări de a-şi adapta ideile cu care a fost „inoculat“ în anii de studiu şi profesorat în Occident sub presiunea conservatorilor din Biserică. Pentru cei care nu-şi pot scoate din minte imaginea Patriarhului în blugi, oricât de mult ar ceda nu va fi totuşi de-ajuns. Chiar dacă BOR militează pentru valorile familiei, de pildă, atât timp cât nu se pronunţă vehement împotriva homosexualilor, Patriarhul va fi considerat de partea lor. Aşa că PF Daniel parcă ar avea mai mult de câştigat dacă şi-ar asuma tranşant o imagine de „patriarh cool“. Aşa cum BOR ar avea mai multă credibilitate dacă nu s-ar tot feri de primenirea morală şi ar publica dosarele de Securitate ale ierarhilor.
 

 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

7 comentarii

 
1
Kass&Habermas 29-Mai-2009 01:32
De fapt
Daca ati fi fost onesta, ati fi observat ca ce a fost de fapt o noutate a fost chiar iesirea pentru valorile familiei, cu mamici si bebelusi a asa zisilor conservatori, pe care patriarhul a catalogat-o nedrept ca urmarind imagine.
2
Periscop 29-Mai-2009 02:52
Stupoare in BOR?
Lauda-ma gura, cam asa poate fi catalogat articolul asta. Tot BOR stia ce a facut sau ce n-a facut Daniel. Regula de baza a BOR prin care Mitropolitul Moldovei e numit Patriarh, nu s-a schimbat si nu se va schimba prea curand, cu toate ca "de ochii lumii" se vor "organiza" alegeri. Se stia in momentul cand Daniel a fost mutat de la Timisoara la Iasi ca va fi urmasul lui Teoctist. Asa ca... unde-i consternarea (ca doar nu l-am mutat eu)? Problema cu securitatea. Pe cine mai intereseaza? "Practicantii" au foarte clar in subconstient ca deasupra lui Daniel e Dumnezeu, asa ca orice speculatie de presa se va lovi de un zid si va cadea la baza lui. Cel mult sa-i intereseze pe atei si pe indiferenti. Cu securitatea asta... Sa facem niste socoteli. In 1989 cei care intelegeau cu adevarat ce e cu comunismul erau cei de peste 30 de ani si nici astia toti ci cei cu anumite studii (ceilalti stiind doar ca nu traiesc bine, nu prea faceau analize de sistem). Cati ani au acestia acum? Pese 50, deci pensionari sau in prag de pensionare (care traiesc foarte mult din amintiri). Ce facem cu cei sub 50? Habar n-au si nici nu-i intereseaza de comunism si securitate privind mai mult spre viitor decat spre trecut. In plus aceasta categorie e cel mai putin interesata de politica stiind ca evolutia lor depinde mai mult de propriile lor puteri si capacitate de adaptare fiind in foarte mica masura la cheremul statului (spre deosebire de cei peste 50), a se vedea prezenta la "festivitatea de votare". Deci atata timp cand atunci cand "a fost fierul cald", cand Piata Universitatii cerea insistent adoptarea "Punctului 8 de la Timisoara", populatia n-a reactionat, mergand ca inecata pe mana lui Iliescu, apoi inecandu-se inca odata in cloaca lui Iliescu si Constantinescu stand ca momaia in privinta asta, acum este mult, mult prea tarziu. Basescu n-a facut decat un gest care principial nu mai are niciun efect si cu cat trece timpul cu atat "lupta impotriva securitatii" va muri de moarte naturala.
3
Scardanelli 29-Mai-2009 07:54
Între ciocan şi nicovală
Daniel nu are de ales...

Ca şi Băsescu.

Ori face compromisuri "conservatorilor" pro-ruşi şi anti-occidentali, ori riscă o schismă.

E implicat într-un joc "lose/lose", ca toate jocurile Securităţii.
4
weyland 29-Mai-2009 09:59
securitate si preotie
dupa logica unui comentator de mai sus-periscop-si evreii ar fi trebuit sa uite suferintele holocaustului ca vorba aia, imbatranim, uitam si tinerilor ce le pasa...trista idee care prefigureaza repetarea istoriei fie si in alte forme
cat despre primenirea morala, asta e treaba bor sa o faca; insa imi amintesc o pilda : un calugar a intrebat pe demon : sunt calugari in iad ? dracul a spus : cu sutane sunt multi, calugar adevarat nici unul.
5
Periscop 29-Mai-2009 11:04
Ai dreptate
weyland (29-Mai-2009 09:59)
securitate si preotie
dupa logica unui comentator de mai sus-periscop-si evreii ar fi trebuit sa uite suferintele
in ceeace ma priveste eu gandesc la fel. Greselile nu trebuie sa se mai repete, dar asta depinde tot de politic, nu de omul de pe strada. Ia sa faci un sondaj, cati iti vor spune ce a insemnat holocaustul (multi nici nu stiu ce e ala ca definitie). Nu vezi ca in televiziuni nimic nu e luat in serios, pana si adunarile omagiale ale lui ceasca sau viata de atunci e luata in deradere, nu poti sa formezi o opinie clara in privinta asta (normal daca la o discutie serioasa aduci si nostalgici sau fosti servitori ai regimului). Noroc ca nu prea mai sunt legionari iar pe besmeticii astia de la Noua Dreapta nu-i baga nimeni in seama, altfel sa fi vazut discutii sterile la televiziuni argumentand unul hais si altul cea.
6
isul 29-Mai-2009 12:31
@Periscop!
In multe privinte ai dreptate ca si dl.weyland.Nu am sa uit niciodata,slugile credincioase ale comunistilor,cu roluri determinante in intreprinderi.Acestia,cand ii deranjai numai si cu o privre,te faceau din cal magar si ti-au arata poarta fara alta justitie.Directorul intreprinderii erau executantii lor.Mi-e sila numai cand imi amintesc.
7
Citrus 30-Mai-2009 17:16
beorismul - religia BOR
Conducerea BOR demult nu mai este crestina. Episcopii BOR practica un nou cult: "Beorismul" (de la BOR). Beorismul este o religie anticrestina, care are drept scop inlocuirea adorarii lui Dumnezeu cu adorarea episcopilor insisi. Intrati pe pagina oficiala a BOR: www.patriahia.ro. Dati Ctrl - F si cautati cuvintele: Dumnezeu, Maica Domnului, Iisus Hristos, Mantuitorul. Doar "Hristos" apare la cautare, pentru ca este pus pe site si titlul pastoralei de Paste, care (deocamdata) trebuie sa se refere putin si la Hrisos. Anul acesta de Paste s-a facut deja un pas de catre BOR in delimitarea Pastelui de Domnul Iisus Hristos. Preotii au vorbit multimii mai mult de nemaivazuta minune a aducerii luminii sfinte cu avionul decat despre Hristos cel inviat.

In rest, revenind la pagina BOR, de ani de zile este aceeasi situatie, inca de pe vremea dlui Teoctist. Numele lui Dumnezeu nu are loc sa apara pe pagina oficiala a BOR, caci BOR nu cauta lauda lui Dumnezeu, ci lauda liderilor BOR. Asta este beorismul.

In beorism, aceasta noua religie, problemele morale sunt rezolvate prin mijloace a-morale. Asta si explica succesul extraordinar in randul publicului. Oamenii de rand sunt incantati de beorism, care le promite sa le corecteze pacatele de moralitate fara a pretinde oamenilor moralitate.

Ai furat? Nu trebuie sa dai inapoi ce ai furat. Dai "acatiste" la biserica si gata. Este o solutie foarte draga romanilor, pentru ca nu li se cere sa devina cinstiti, ceea ce ar fi greu, ci li se spune ca pot rezolva o problema de moralitate cu o solutie lipsita de moralitate (nu spun imorala ci doar amorala): dai niste bani si gata. Este rezolvata.

Nu ti se mai pare spectaculos Pastele, caci nu ai traire crestina. BOR nu iti cere sa fii moral, ci iti propune lumina adusa cu avionul si spectacol pe plaja.

Esti corupt? Beorismul nu iti cere sa te lasi de coruptie, ci sa pui o icoana sau mai multe, cat mai mari, pe birou.

Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
EDITORIALISTI