Home » Home » Top News » Pasarela de la Tâncăbeşti, făcută să reziste la un cutremur de 8,3 grade (video)

Pasarela de la Tâncăbeşti, făcută să reziste la un cutremur de 8,3 grade (video)

26 Iun 2008 George Lacatus, Doru Cireasa | 17 comentarii | 6286 vizualizari
Rating:
7 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
Un raport al Curţii de Conturi de anul trecut susţine că pasarela de la Tâncăbeşti a fost construită ilegal.
 
Orban: exista expertize tehnice care vor verifica structura de rezistenta a pasarelei
Pasarela de la Tâncăbeşti, de pe DN 1, care acum două zile s-a prăbuşit peste două autoturisme aflate în mers, accident în urma căruia o persoană a murit, iar alte două sunt grav rănite, a fost construită ilegal, conform concluziilor unui raport de control al Curţii de Conturi. Inspectorii susţin că CNADR a atribuit construirea pasarelelor de pe DN 1 fără să organizeze licitaţie publică, aşa cum o cere legea privind achiziţiile publice.

Curtea de Conturi afirmă că „CNADR prin aplicarea acestui procedeu a efectuat plăţi nelegale, iar în unele cazuri a achitat chiar şi lucrări neefectuate“. „Pasarelele pietonale, din cauza caracteristicilor tehnice, nu respectă standardele europene, iar construirea şi montarea acestora nu au condus la sporirea securităţii pietonilor prin diminuarea numărului de accidente, din cauza gradului redus de utilizare“, se specifică în raportul Curţii de Conturi.

Pasarela de la Tâncăbeşti a fost construită în 2002, de către Servomont Import Export Craiova. Directorul acestei firme, Constantin Popescu, a declarat agenţiei MEDIAFAX că firma sa nu-şi face nici un reproş cu privire la calitatea lucrării. „Eu la data cu pricina, în 2002, când am făcut recepţia lucrării, am fost felicitat de proiectant, firma româno-americană Search Corporation, şi de beneficiarul lucrării, Direcţia Regională de Drumuri şi Poduri, pentru calitatea lucrării şi pentru faptul că m-am încadrat în termene“, a declarat Constantin Popescu.

În perioada 2001-2003, CNADR a vrut să construiască 28 de pasarele pe DN 1, pe tronsoanele Bucureşti-Ploieşti şi Ploieşti-Braşov. Pentru acest proiect, Ministerul Transporturilor a alocat 9,82 milioane de lei. Pentru a nu mai organiza licitaţie, fosta conducere a CNADR a împărţit lucrarea în cele două tronsoane. Pasarelele de pe DN 1 au fost construite legal, spune Cristian Duică, director general adjunct al CNADR.

„Referinţa la neconformitatea cu normele UE, invocată de Curtea de Conturi, se referă la inexistenţa facilităţilor pentru persoanele cu handicap, problemă care nu se punea în 2002, când au fost construite. Au fost licitaţiile corecte, ceea ce este demonstrat de faptul că au fost cinci firme care au câştigat licitaţiile“, spune acesta.

Proiectanţii spun că există trei variante de realizare a unei astfel de pasarele. Doar în varianta încastrată, care nu e cazul pasarelei de la Tâncăbeşti, aceasta este integral sudată sau fixată rigid în şuruburi cu structura de beton. În cazul celei din comuna ilfoveană, varianta rezemată şi a soluţiei articulate, pasarelele au anumiţi opritori antiseism care permit totuşi mişcarea acestora pe două direcţii. Aceasta pentru a permite dilatarea şi contractarea structurilor la temperaturi extreme şi pentru a face faţă solicitărilor de la cutremure.

În caz de seism, opritorii trebuie să asigure rezistenţa pasarelei la un cutremur de 8,3 grade Richter. Mihai Stanciu, şeful Search Corporation din Bucureşti, firmă care a proiectat pasarela, nu a putut fi contactat joi, având telefonul închis. „Calculul este foarte precis şi se bazează pe breviare de calcul. Va trebui verificat cum a respectat calculele Search Corporation, dacă se doreşte să se afle cauza accidentului“, spune şeful unui institut de proiectare de profil.

Şoferul avea voie pe DN 1 

Nici situaţia autorizaţiei speciale de transport pentru DN 1, pe care şoferul autobasculantei implicate în accident ar fi trebuit să o aibă, conform declaraţiilor făcute ieri de către ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, nu este clară. „Potrivit Ordinului 1344/2007, şoferii riverani DN 1 nu au nevoie de o astfel de autorizaţie. Din verificările noastre a rezultat că firma pentru care lucra şoferul respectiv avea sediul pe DN 1“, a declarat ieri un director al CNADR.

Această situaţie este una dintre excepţiile prevăzute de ordinul menţionat. Cristian Duică spune că totuşi şoferul nu era riveran, deci avea nevoie de autorizaţie, sediul firmei fiind la Ciolpani şi nu la Tâncăbeşti pe unde circula în momentul accidentului. Sarcina verificării oricăror autorizaţii de transport revine echipajelor mixte de control formate de angajaţii CNADR şi cei ai Poliţiei Rutiere.
 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

17 comentarii

 
1
SCORPIO 26-Iun-2008 21:51
Pasarele inutile
De peste 8 ani fac aproape saptamanal un drum de 120 km pe DN1. In toata perioada de peste 6ani de cand s-au montat pasarelele nu stiu daca adunati, am vazut 70-80 de persoane care sa le foloseasca, total nefolosite, total inutile pentru localnici, mai ales batrani si cei care folosesc bicicletele. Nu mai discut ca pe timp de iarna chiar sa vrei n-ai cum sa le folosesti, fiind acoperite cu zapada si/sau gheata. O clara si tipica afacere de partid pesedista lasata probabil, cu parandalat consistent pentru Mitrea&co.
2
alexaiig 26-Iun-2008 22:20
Accident nefericit
Dle Cireasa, va rog sa intrebati si la SRI de ce nu a aprobat pasajele subterane. Proiectantul a propus si asta dar s-a impiedicat de SRI care vrea SA VADA TOT si sa nu existe teroristi subterani. Va rog, m-am saturat de caraghiosii care pun interesul lor inaintea sigurantei oamenilor.
3
Adrian Nita 26-Iun-2008 23:40
Sunteţi de tot râsul
Ca de obicei, în România nu vedem pădurea din cauza copacilor. Nu trebuie să fii inginer constructor ca să ştii că puţine poduri, viaducte sau pasarele sunt fixe, majoritatea fiind pe role pentru a avea oarecare flexibilitate în cazul cutremurelor. E zic că de vină sunt cei de la Ford, pentru că nu au făcut o caroserie mai rezistentă, nu şoferul care a circulat cu bena ridicată.
4
Micheline 27-Iun-2008 08:50
-
Indiferent de modul de atribuire al unei lucrari -cu sau fara licitatie-, cred ca orice constructie se executa tinand cont de calamitatile naturale si nu de erorile umane; ce-ar insemna ca dupa atacul terorist asupra turnurilor gemene, cineva sa fi venit sa spuna ca blocurile trebuiau construite de asa maniera incat sa reziste impactului cu un avion terorist; de asemenea cand construim o casa, luam in considerare gradul de risc seismic si rezistenta la vijelii, furtuni vant si nu rezistenta ei in cazul impactului cu un camion care ar derapa pe strada si ne-ar lovi casa. Consider ca in cazul de fata -al pasarelei de la Tancabesti si al altor pasarele de pe DN1,- ar trebui sa se tina cont daca cei implicati in construirea ei, i-au asigurat stabilitatea in conditiile in care singurii factori destabilizatori ar fi fenomenele naturii si nu eroarea umana. In acest caz, cred ca 90% din vina o poarta soferul autocamionului care a circulat cu bena ridicata, impreuna cu politia de pe DN1 (care are in fiecare zi o masina stationata la intrarea in Tancabesti in sensul de mers dinspre Bucuresti spre Ploiesti) care nu verifica autorizatiile masinilor mari ce traverseaza DN1. Este foarte posibil ca alaltaieri acel autocamion sa fi trecut cu bena ridicata, chiar prin fata politistilor postati la intrarea in Tancabesti, deoarece distanta intre pasarele si intrarea in Tancabesti, nu cred ca depaseste un km.
Pe de alta parte, daca firma care a executat constructia pasarelei, a respectat proiectul facut de ministerul transporturilor si se va constata ca nu indeplineste parametrii de siguranta, vor trebui trasi la raspundere -pe langa soferul autocamionului si politia comunitara si cei care au aprobat proiectul de constructie al pasarelei.
5
neugen 27-Iun-2008 09:23
Pareri
Problema e clara, asa cum o prezinta Adrian si Micheline. Din pacate la majoritatea, chiar daca au specialitatea strangerea gunoaielor, se exprima in necunostinta de cauza, asa cum o facea vehement Prigoana aseara la Realitatea tv. El sustinea absurd, ca pasarela trebuia calculata la pericolul cel mai mare, adica si la impactul cu un bombardier. Este un obicei, lipsit total de orice profesionalism, ca presa sa organizeze conferinte, sau sa exprime pareri, fara a apela la oameni de specialitate, ci la aceleasi figuri care sunt mereu gata sa isi dea cu parerea in orice domeniu.
Cat despre faptul ca satenii nu folosesc pasarelele, e vina lor. Daca nici orasenii nu trec pe zebre, ce sa mai cerem satenilor sa urce treptele pasarelei.
6
alexaiig 27-Iun-2008 09:34
ai dreptate
se vede trecerea de pietoni la 50-60m de pasarela. dar probabil nu era carciuma acolo.
7
bucata 27-Iun-2008 11:14
pentru cei ce vor sa stie
Orice lucru se proiecteaza in baza unor standarde si normative. Daca norma spune sa se calculeze la bombardier, asa sa fie. daca nu, nu. Degeaba ne dam cu presupusul. Exista standarde de proiectare. Deci....
8
Micheline 27-Iun-2008 11:34
bucata,
bucata (27-Iun-2008 11:14)
pentru cei ce vor sa stie
Orice lucru se proiecteaza in baza unor standarde si normative. Daca norma spune sa
...ai dreptate, dar cei care discuta atat de mult despre acest subiect in media, ar face bine sa afle care au fost normele si standardele la care trebuiau executate pasarelele pe DN1. Mi-e teama, ca in cele din urma nimeni nu va fi gasit vinovat, iar victimele au existat pentru ca asa a vrut Dumnezeu.
9
alexaiig 27-Iun-2008 11:55
Parerea mea
Oricat de multe standarde am avea, bunul simt si ceasul rau nu se regasesc printre ele.
10
Adrian Nita 27-Iun-2008 12:00
:)
Construcţii civile la standard de bombardier? Oare cât ar costa? Mi-e greu să cred că o astfel de pasarelă ar avea vre-un rol strategic... Oare cât ar costa un pod feroviar la aceste standarde, de vreme ce linia spre Giurgiu e închisă de atâţia ani, ca să nu mai vorbesc de podurile începute din perioada comunistă?... În rest, despre hazard putem discuta până mâine...
11
Micheline 27-Iun-2008 12:05
Bucuresti
Blocurile din Bucuresti, construite in perioada ceausista, au fost proiectate pentru un grad seismic de 6,5 grd Richter -dupa ce in '77 a existat un cutremur de 7,4 Richter. Nici cel putin nu va trebui bombardat Bucurestiul, ca sa cada la un cutremur de 6,6 grd Richter. Tragedia de la Tancabesti, este apa de ploaie in comparatie cu tragedia unui cutremur puternic in capitala. Ma indoiesc ca autoritatile nu au cunostinta despre aceasta poveste; este numai o problema de timp, pana se va intampla, dupa care toti se vor plange ca au fost luati pe nepregatite.
12
bucata 27-Iun-2008 12:31
Din nou cu norma
revin ca sa fie treaba mai clara. Exista un STAS (standard) pentru proiectarea podurilor si pasarelelor referitor la actiuni. Acest STAS nu prevede situatia de la Tancabesti. Prevede izbirea vehiculelor de parapeti sau borduri. Adica daca e sus si se izbeste de parapet sa nu cada jos. Asa ca, proiectul se prea poate sa fi fost bine intocmit.
13
alexaiig 27-Iun-2008 12:51
Pai da
Zi-i asta reporterului de la Realitatea TV care a afirmat, luat de val, ca "Din fericire, femeia nu a supravietuit!". La mai mare!
14
Adrian Nita 27-Iun-2008 12:55
:)
alexaiig (27-Iun-2008 12:51)
Pai da
Zi-i asta reporterului de la Realitatea TV care a afirmat, luat de val, ca
Nu stiu care dintre ei, dar daca este cel din prima seara, mi se pare ca cei de la Realitatea s-au cam ofuscat degeaba dupa ce Badea l-a facut „pampalau”. Ba mai mult, in primul week-end parca i-au dedicat si o emisiune... :), de parca noi nu vedem ce-i poate mintea...
15
Marius Delaepicentru 27-Iun-2008 13:36
A rezistat
Pai, a rezistat si la cutremurul din China.
16
bucata 27-Iun-2008 13:53
de luat in ris
Marius Delaepicentru (27-Iun-2008 13:36)
A rezistat
Pai, a rezistat si la cutremurul din China.
fiecare dintre noi are o meserie. Daca iti faci treaba corect si totusi se intimpla o tragedie, ti-ar conveni sa fii acuzat pe nedrept?
Nu cred ca merita luat in ris.
17
rxctps 27-Iun-2008 15:18
Curtea de Conturi?
Asa de "priceputi" sunt indivizii astia?Cunosc rezistenta,statica...si mai ce?Recunosc ca m-am intrebat cum se face ca nu exista pasaje subterane si daca SRI si-a varat coada,chestie deloc de necrezut,atunci Dumnezeu cu mila!Pe de alta parte lipsa unei strategii sectoriale in privinta transporturilor isi spune cuvantul("nu ne trebuie autostrazi" declara senin acum zece ani un mare...politician)!Avem aceleasi sosele taiate de pe vremea lui Carol I pe care circula alandala de la pietoni si carute pana la bolizi Ferrari.Nu s-a facut un drum nou,exceptie bucata aia de "autostrada"catre Constanta.Deci soselele trec prin localitati,chestie care nu se intampla de exemplu in Bulgaria, tara pe care am tranzitat-o practic in 7 ore in drum catre Grecia(a durat mult din cauza ca se lucreaza la Sofia)desi multi spun ca au drumuri proaste.Ei bine ale noastre sunt mai proaste... Adevarul este ca la noi nu se respecta legile.Legea spune ca nu ai voie cu gabarite si mase depasite,se gaseste un pretext,ala cu riveranii,de ca si cum daca stai in Bucuresti in Dorobanti de ex. si detii un camion de 25 de tone ai avea voie sa ti-l parchezi in fata casei...
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
TOP NEWS