Home » Editorial » Invitati » Închiderea minţii României

Închiderea minţii României

26 Mai 2008 Sever Voinescu | 28 comentarii | 5873 vizualizari
Rating:
26 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
Un cancer perfid şi tăcut consumă, lent, fibra României. Mintea ei se închide încet şi sigur. Viitorul ei european, prosper şi strălucitor va pavoaza o gaură întunecată.
 
Desen de Devis Grebu
Ministerul liberalului Cristian Adomniţei a decis că abilităţile de înţelegere/comunicare ale elevilor care dau Bacul anul acesta se testează mai bine cu texte din legislaţia europeană, cu Raportul Tismăneanu sau cu declaraţiile insipide ale fostului ambasador UE Jonathan Scheele decât cu texte din Caragiale, Creangă, Nichita Stănescu sau George Călinescu.

E scandalos, fireşte, şi am fost extrem de curios să aud argumentele oficialilor MEC. În esenţă sunt trei. Primul este că examenul de limba şi literatura română trebuie să testeze şi abilităţile de „limbă“, adică de comunicare, cunoştinţele de „literatură“ fiind testate prin întrebări separate.

E stupefiant că, pentru a testa felul în care elevul foloseşte limba, o înţelege şi o practică, nu se aleg textele celor care au creat limba română, scriitorii acestei limbi, ci nişte texte „la modă“, precare stilistic şi limitate intelectual. Al doilea lor argument este că elevii trebuie să deprindă lucruri „folositoare“, adică informaţii şi cunoştinţe de maximă şi imediată utilitate. Futilităţi precum versurile lui Nichita, replicile din Caragiale sau pasajele din Călinescu nu mai au ce căuta în lumea asta, după mintea celor de la MEC. E lumea birocraţiei bruxelleze.

Dacă aceasta ar fi politica MEC şi nu doar o stângace apărare a unei decizii neghioabe, atunci ar trebui eliminate din şcoală chimia (cui foloseşte să ştie câte valenţe are carbonul?), orice matematică de după aritmetica primară, o bună parte din fizică (câţi au nevoie să ştie teoria naturii duale a luminii?). Trei sferturi dintre obiectele de studiu ale oricărei şcoli nu au utilitate imediată şi e normal să fie aşa, căci ele au o utilitate de alt gen. Şcoala nu dă soluţii, ci dezvoltă abilităţi şi deschide orizonturi. Retorica „utilităţii“ obiectelor de studiu o practicau, pe vremea mea, corigenţii.

Profesorii de azi par să gândească aidoma corigenţilor generaţiei mele şi asta, sincer, mă înspăimântă. Al treilea argument spune aşa: „De ce să tocească bietul elev comentarii scrise de alţii?“ şi, mai departe, „de ce să expunem eşecului la Bac un elev care e surprins de întrebarea rău intenţionată a unui profesor privitoare la numărul de sertare ale dulapului Otiliei?“. Aşadar, pentru că profesorii noştri nu pot antrena altfel elevii decât după comentariile altora şi pentru că nu-şi pot reprima subiectivităţile idiosincrasice, mai bine înlăturăm marii clasici de la examenul de limba şi literatura română.

Am fi superficiali dacă am blama numai incompetenţa - altfel evidentă - a ministrului Adomniţei. Problema e mai profundă decât culoarea politică a guvernării: asistăm la o criză sistemică a educaţiei româneşti. Preşedintele Băsescu a intuit ceva, dar pactul propus de el şi semnat de mai toată suflarea politică ratează adevărata miză. Problema reală nu o constituie greutatea ghiozdanului elevului şi nici orarul. Problema este moartea lentă a educaţiei umaniste în sistemul nostru şcolar: literatură tot mai puţină, prea puţină muzică, arte deloc, o spoială de filozofie, istorie la nivel tabloid, limbi clasice complet eliminate. Adaug şi asediul „progresiştilor“ împotriva religiei.

De ce România arată tot mai urât pe măsură ce se modernizează? De ce Gigi Becali îi fascinează pe tineri? De ce morala publică e vraişte? De ce limba se vorbeşte accidentat? De ce absurdul a devenit normă logică? Priviţi programa liceelor noastre şi, mai ales, observaţi câtă atenţie se acordă educaţiei umaniste a elevilor. Ne aşteaptă vremuri dezolante...
 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

28 comentarii

 
1
Paralaxa 26-Mai-2008 18:08
just
Nici televiziunile nu ne ajuta prea mult dle Voinescu.
Să sperăm că PDL va avea candidaţi mai buni la postul de ministru al educaţiei şi al culturii.
2
Loda 26-Mai-2008 18:10
o mica nedumerire
Excelent articol, domnule Voinescu, dar am o mica tristete cand citesc:
,,Profesorii de azi par să gândească aidoma corigenţilor generaţiei mele şi asta, sincer, mă înspăimântă''.De ce profesorii ,stimate domnule Voinescu?Dumnevoastra credeti ca noi, cei care muncim nemijlocit la catedra avem vreun cuvant de spus sau ne consulta cineva cand se iau asemerna decizii aberante ? Autenticii profesori sunt la catedra straduindu-se sa mai salveze ceva, sa nu se duca totul dracului de rapa(oricum ,mult nu mai este) ,cei din inspectorate si ministere, alde dna. Preoteasa et comp. sunt oamenii care dau din coate sa aiba putere, nu sa stea la catedra, ei fac intai politica si apoi scoala si nici macar amarata asta de politica nu o fac bine.
3
Yasuo 26-Mai-2008 19:14
Chiar asa Domnule Voinescu,
CITE valente are Carbonul?
4
Cata 26-Mai-2008 19:15
militati pentru valori!
pana ce aceasta natie nu va imbratisa valorile unei vieti demne, frumoase, in armonie interesele sale si ale generatiilor viitoare, totul va fi in zadar. o radiografie oarecum pertinenta la o tona de articole mediocre si cu mesaj incert, acoperite cu laude aduse celui pentru care un gaozar si o tiganca imputita sunt normalitate.

e greu de mers inainte atunci cand valorile sunt ascunse sub certitudinile nesimtirii.
5
Florin C 26-Mai-2008 19:28
De obicei sînt de acord cu Voinescu,
dar, de data asta a feştelit-o! Articolul e răuvoitor şi porneşte de la concluzie către ipoteză. Deşi se vrea o critică a sistemului articolul e un atac la Adomniţei.

Mai important decît ce a reuşit acesta să facă e ceea ce a vrut să facă: să desţelenească minţile directorilor de şcoli şi a profesorilor. Aceştia au ieşit din comunism cu automatismul că cineva trebuie să le asigure condiţii de salarizare (mai ales) şi de muncă (mai puţin, dar e rizibil cum au pretenţia să le vină la clasă numai elevi bine crescuţi, de parcă ei nu cu asta se ocupă), fără să li se ceară nici un criteriu de performanţă.

Şi, punerea accentului în mai mică măsură pe memorarea de comentarii literare şi mai mult pe interpretarea liberă a textelor e o idee bună, de antrenare a agerimii minţii şi nu doar a memoriei.

Declaraţiile lui Scheele sau raportul Tismăneanu nu sînt poate exemple fericite, dar să adaptăm programa la spaţiul unde ne-am integrat e o idee bună.
6
Florin C 26-Mai-2008 19:30
Şi, Loda,
în locul tău n-aş mai face caz că eşti profesoară! Ţi-ai dat dovada incompetenţei în dezbaterea cu Reddog pe tema evreilor de pe blogul lui Pătraşconiu!
7
Florin C 26-Mai-2008 19:39
Şi profesorii ar face bine ca,
înainte să ceară măriri de salarii să arate ce fac pentru banii pe care îi primesc deja. Poate pentru o treabă bine făcută sînt prost plătiţi, dar pt o treabă prost făcută (se vede din toate analizele) sînt prea bine plătiţi.
8
alexandra.p 26-Mai-2008 20:57
Loda-profesoara agramata
In locul Lodei m-as fi abtinut de la orice comentariu. Incapabila sa-si corecteze propriile greseli de scriere a limbii romane si in plus tributara mentalitatii comuniste a profesorilor de istorie formati de Ceausescu, ce poate ea invata pe altii? Si nici macar nu are vreo jena. Dupa cum nici coledzii ei de la Bucuresti n-au nici o jena sa se duca la parangheliile lui vanghelie si sa plece si cu ceva in poseta/sacosa.
9
meownescu 26-Mai-2008 22:08
eu sunt probabil
cel mai tanar dintre cei care comenteaza aici, deci am avut contact cu metehnele invatamantului din timpul ultimelor 2 guvernari, din postura de elev.

La liceu. la profilul de filologie ni se cerea sa stim matematica, chimie si fizica mai bine ca cei de la real, iar lor li se spunea s-o lase mai usor cu romana. ca n-o sa aiba nevoie de ea in postura de it-isti. Cele 3 materii nu mi-au format nici un fel de competenta de fond, doar m-au pus in postura de a ma lua la trante verbale cu profesorii care considerau ca functia lor le da un fel de sfintenie/superioritate absoluta.

Adevarat, literatura inseamna recitat comentarii. Cum pot oamenii aia sa asculte acelasi comentariu de la 30 de oameni consecutiv, nu inteleg. Am nimerit in ultimul an o profesoara care absolvise facultatea de 2 ani, era mai apropiata de varsta noastra si ne lasa sa vorbim liber la literatura universala - un vis! Acolo se vedea cine ce stie.

Arte 0. Muzica si desenul alternau in orar, la fiecare 2 saptamani. Filozofia era iar recitarea de comentarii. Istoria era cea pe care o faceam si in a 5-a.

Dle Voinescu, faceam 2 ore de latina pe saptamana si inca nu mi-am dat seama la ce mi-a folosit sa stiu toate declinarile si conjugarile. Daca va referiti la literatura, la scriitorii romani, greci, da, situatia era jalnica. Daca vreti sa spuneti ca trebuie sa studiem o limba moarta, fara aplicabilitatea in lumea reala, sunteti snob.

Legat de "asediul progresiştilor împotriva religiei"... Adica indoctrinarea si inocularea intolerantei pt alte culte, minoritati sexuale si femei, mistificarea importantei barbatului inseamna educatie morala ? Da, au existat oameni intelepti, duhovnici, dar nu aceia sunt cei care predau religia in scoli. Iarasi, nu fiti snob. Cu libertatea de constiinta cum ramane daca ti se repeta la scoala considerentele religioase personale ale unor oameni fara studii umaniste, cu morala indoielnica ?
10
epop 26-Mai-2008 23:08
meownescu
Pentru rigoarea si disciplina mintii, domnule, de aia trebuia sa invatati gramatica limbii latine. Daca nici acum nu intelegeti la ce v-ar fi fost de folos, inseamna ca ati trecut prin scoala degeaba.
Imi pot imagina atunci cum erau orele de universala. Un tanar care nu invata cum se citeste un text n-are ce sa exprime liber. Eventual sa-si dea cu parerea. La asta sunt acum toti buni.

Felicitari, domnule Voinescu.
11
quantum 27-Mai-2008 04:53
Dinamica valorica
Daca tot avem atatia reprezentanti la Bruxelles, i-as intreba daca exista vreo directiva obligatorie de acolo, prin care educatia in Romania sa fie decazuta din punct de vedere valoric?
Din ceea ce am constatat la alte tari din Vestul Europei, prin anii '50, educatia a inceput sa fie tot mai slaba, pana prin '90, cand a inceput sa se remonteze pe un sistem valoric diferit.
Un popor care este slab pregatit, cu " mintea inchisa", este usor de condus, se " roaga" la idoli externi, plateste "acatiste" drept tribut existential, nu face diferenta intre OM si UMANOID, executa, nu este constient de a fi propriul creator de drum, edte dependent.Dependenta emotionala NU are centre de dezintoxicare, dar produce profit tuturor celor care " slugarnicilor" ce se bucura de profit prin a " vinde iluzii".
Un intelept spunea: Care e diferenta intre o brazda si un mormant? Adancimea !
Cred ca toti si fiecare trebuie sa ne mobilizam cu responsabilitate, ca sa dam valoare Vietii, prin educatie, atat in scoali, colegii etc., dar si firme, acasa, pe strada , in media etc.
Unde vrem sa ajungem? Cum? Cand?
Sa oferim solutii, nu doar sa dezbatem, sa fim fiecare din noi mentori, indrumatori, exemple vii pentru copiii, tinerii nostri.Si sa invatam si de acestia, caci au si ei ceva de spus, cei care au inca mintea deschisa spre Valoare!
Ceea ce am scris, nu e doar teorie, aplic si in practica; educatia e nu doar scolara, ci si informala, non-formala, vocationala.
12
Pintea Viteazul 27-Mai-2008 07:14
Corect, d-le Voinescu
Incompetenta crasa a ministrului, ale carui studii tehnice si posturi pe care le-a ocupat, sunt incompatibile cu functia asta. Experienta zero. Toate posturile le-a ocupat politic, si va ramane in istorie ca cel mai prost ministru.
13
Scardanelli 27-Mai-2008 07:50
Cum va puteti deschide mintea
Trimiterea la Allan Bloom e prea pre(ten)tioasa. Deh, ca pentru Consulul Sever...

Mintea romaneasca nici nu s-a deschis vreodata, ca sa mai aiba acuma de unde se inchide... Daca vreti amanunte, frunzariti putin blogul :

http://morfoze.wordpress.com/

In special seria "De ce suntem atat de inapoiati". Aveti ce citi acolo, daca vreti sa va ... deschideti mintea !
14
Kor 27-Mai-2008 08:12
asaltul...
Corect, domnule Voinescu. Atat doar ca asaltul final, de care vorbiti e de fapt asaltul religiei asupra gandirii rationale in general, iar studiul dogmatic si intolerant practicat la aceste ore nu face decat sa se suprapuna perfect peste superficialitatea generala care a cuprins invatamantul romanesc.

@meownescu (9)
Las-o balta, fratzica. Nu tin gogosile cu "la profilul de filologie ni se cerea sa stim matematica, chimie si fizica mai bine ca cei de la real". Unii mai slabi de ingeri ar putea chiar sa te creada.

Ca sa dezvolt putin argumentul lui @epop:

De ce sa studiezi matematica si gramatica limbii latine? Uite, eu am un obicei: sunt atent la felul cum se exprima diversi oameni cu care intru profesional in contact. Daca vad ca nu stapanesc limba lor materna, atunci trag concluzia ca au o minte dezorganizata datorita faptului ca in scoala nu au studiat matematica sau/si n-au trecut prin gramatica limbii (cea a limbii latine e doar un instrument de aprofundare a limbii materne, chiar daca aceasta nu e o limba romanica).

Concluzia: Nu am incredere in oamenii care nu stiu sa se exprime corect si coerent in nici o limba. Mintea lor haotica e predispusa mai degraba la furt si inselaciune deoarece acestea sunt singurele arme ale individului fara educatie.
15
StefanColceriu 27-Mai-2008 09:17
G. Calinescu
Domnule Sever Voinescu & Co.,

Numele sub care semna marele critic era G. Calinescu. Asta pentru ca avea oroare de prenumele George. Daca asta era vointa criticului, cred ca e un act de bun simt sa i-o respectam. Elementar. Altminteri se va zice ca 'geaba va pronuntati, chiar si corect, despre situatia invatamanului romanesc.
16
hydeparker 27-Mai-2008 09:19
Educatia de baza
Romanii inca scuipa pe jos si asta, cat mai voluptos posibil. In alte tari, intezicerea acestui obicei a fost facuta de sute de ani, prin lege. Cum poti sa incepi sa cladesti educatia in scoala daca niste apucaturi de genul asta nu sunt corectate? Sa nu mai vorbim de trivialitatea mesajelor din manele, cu care sunt indopati copiii inca de mici. Si altele...
17
StefanColceriu 27-Mai-2008 09:26
si inca
De acord cu Dumneavoastra in privinta limbilor clasice. Dar cu cine sa vorbesti? N-ai cu cine. Niste tarani.
18
MihaiMicu 27-Mai-2008 10:35
..
StefanColceriu (27-Mai-2008 09:26)
si inca
De acord cu Dumneavoastra in privinta limbilor clasice. Dar cu cine sa vorbesti?
Gandirea comunista vad ca e la ea acasa. Nu mai incercati sa uniformizati societatea. In primul rand noi nu ne-am pus deacord asupra unor principii care se ne ghideze ca natie, apoi sa consolidam invatamantul pe aceste principii. Mai bine ne-am face griji suntem o natie de afoni, fara niciun simt artistic si viitori obezi. Sa lasam invatatul latinei dupa ce ne rezolvam celelalte probleme.

O sa-i dau un os celui care imi va zice sigur unde se vede peste 10 ani. Deocamdata vad peste tot numai oameni debusolati, pacat de noi ca pe langa problemele zilnice o mai dam si in depresii.
19
montezuma 27-Mai-2008 11:44
corect
articolul este foarte corect. majoritatea celor care comenteaza au dreptate. matematica, gramatica, artele, limbile clasice nu sunt puse in programa de scoala generala+liceu pentru efectul lor imediat ci pentru efectul pe termen lung. Ceea ce uita idiotul de ministru este ca educatia pana la clasa a 12 (inclusiv) este pentru formarea culturii generale si a gandirii elevilor si abia de la facultate se trece la specializarea intr-un anumit domeniu. Este adevarat exista specializari si la nivelul de liceu pentru bucatari, ospatari mecanisi samd care nu inseamna altceva decat sansa oferita de societate unor oligofreni.
Din pacate incompetenta ministrului educatiei este dublata de lipsa de har a multor profesori care nu prea au idee de ce inseamna pedagogia. Un profesor care la limba romana isi pune elevii sa toceasca comentarii merita concediat pe loc. Literatura este prezenta in orar tocmai pentru a forma abilitatile de comunicare ale elevilor si nu pentru a le exersa memoria.
Totusi exista si profesori care isi fac treaba foarte bine. Raman la parerea ca un elev bun isi intelege orice tip de profesor, poate avea rezultate bune indiferent de profesori si poate reusi in viata indiferent de conditia sa financiara. In schimb un elev mediocru nu poate intelege nici macar profesorii buni si foarte probabil nu va reusi in viata decat prin furt/mita/minciuna etc. In plus mediocrul este cel care se vaita mereu si care are impresia ca oricine altcineva este vinovat pentru esecul lui (scoala, societatea, familia, partenerul de viata etc)
Despre elevii sub-mediocri nu are sens sa discutam, oricum suntem intr-o profunda criza de muncitori in constructii, pentru drumuri si poduri nu avem oameni, in agricultura e jale, deci locuri de munca sunt destule numai vointa sa fie.
20
montezuma 27-Mai-2008 11:48
despre religie
este foarte usor sa credem ca religia se rezuma la indoctrinare. sigur ca de-a lungul istoriei multi dintre cei ce au propavaduit religia au dat gres dar este normal sa se intampla asta pentru ca sunt oameni. in esenta religia se poate rezuma la atat "iubeste-ti aproapele ca pe tine insuti". Unde am fi acum daca toti am respecta asta?
21
mettyec 27-Mai-2008 12:12
Despre scoala
Articolul d-lui Voinescu trateaza o problema de fond a invatamintului romanesc, ca atare afrmatia ca este un atac politic la adresa d-lui Adomnitei nu-si are sensul. Boala invatamintului romanesc este anterioara venirii sale la conducerea MEC.
Am absolvit liceul pe vremea celor 11 clase, am invatat limba rusa din clasa a patra, am avut parte de programa analitica ruseasca, dar am avut profesori absolventi ai adevaratelor Universitati ale Romaniei. L-am urmarit pe copilul meu ce a invatat, cum a invatat si am comparat cele doua tipuri de scoali.
Iata diferentele constatate:
-la Limba si Literatura Romana eu am facut analize literare, el a invatat comentarii
-la Matematica eu am invatat principii de rezolvare ale problemelor, el a invatat sute de probleme din care citeva urmau sa fie subiecte de examen
-eu am invatat Limba Latina, el nu (chiar daca am fost realist).
-eu am avut manuale clare, care parcuse temeinic nu-ti creau probleme la admitere, el a avut manuale alternative, din care unele chiar penibile.
-la Fizica si Chimie am facut lucrari de laborator, el nu
-eu am avut profesori care m-au invatat sa invat, el a avut profesori care l-au obligat sa tocesca
-eu am invatat Istoria comunista complectata cu informatii interzise primite de la tatal meu, astfel ca si astazi ma intereseaza si urmaresc frecvent canalul Viasat History, el a invatat un rudiment de Istorie si nu-l intereseaza chiar de loc.
-eu stiam sa folesc pila, fierastraul, masina de gaurit, el nu stie nimic.
-eu am facut sport de performanta gratis, el pe bani
-eu imi amintesc cu drag si acum de patru profesori, el doar de unul si asta cu indulgenta
-eu nu am luat meditatii ca sa intru la facultate, el da

Apreciez deosebit aceasta afirmatie a d-lui Voinesc:
Şcoala nu dă soluţii, ci dezvoltă abilităţi şi deschide orizonturi. Retorica „utilităţii“ obiectelor de studiu o practicau, pe vremea mea, corigenţii.
Profesorii de azi par să gândească aidoma corigenţilor generaţiei mele
22
giulestina 27-Mai-2008 12:21
de prea mult timp
fac parte din prima generatie de manuale alternative, prima generatie de admitere computerizata si acum sunt parte din prima generatie care termina facultate de 3 ani....nu este numai vina ministrului Adomnitei, el doar se inscrie in "trtend"....sunt 15 ani de inconsecventa si "modernism" in invatamant...
23
friendro 27-Mai-2008 12:44
economia este motorul
apreciez foarte mult dezbaterile de pe cotidianul, pentru ca e nevioe sa dezbatem, nu sa dam cu maciuca in cap celui care nu e de acord cu noi...

de ce discutam de institutiile statului si de cei care ne conduc? noi unde suntem? sau ne place sa fim condusi, altii sa gandeasca si sa raspunda pt noi?

nu facem nimic toata ziua, numa politica. ei trebuie sa ne faca, sa ne dea, iar noi sa numai sa deschidem televizorul si sa curga cu vesti bune de la ei, ca mult ne-am mai obosit ca ne-am dus la vot odata la 2 sau 4 ani... asta da efort...

pasam toata raspunderea catorva incompetenti. sunt intr-o scoala cateva zeci de profesori si cateva mii de parinti. nu pot cateva mii de parinti sa schimbe nimic in acea scoala?

respectul se castiga, nu se cere... la fel, multe alte lucruri. de cele mai multe ori cu lupta...

PS: somnic usor si vise placute la toti romanii
24
ninel 1 27-Mai-2008 12:56
Toate aceste tampeni au substrat politic
Dar legea lui Darwin de ce a fost scoasa din programa? De ce religia a devenit obligatorie in scoli si trebuie sa iei note bune daca vrei sa intri la un liceu bun? Mai lipseste sa oblige elevii sa studieze si viata lui Mos Craciun. Este evident ca politicienii nostri au negociat cu BOR doar doar vor mai obtine cateva voturi in plus de la cateva babe care mai asista pe la slujbe. Ma intreb eu cum este posibil ca acesti preoti care predau la scoala sa ii sfatuiasca pe copii sa tina post punandu-le astfel in pericol sanatatea? Cum poate statul accepta asa ceva? Ei nu stiu ca un copil in crestere are nevoie de hrana pentru a se dezvolta corespunzator? Daca posteste vreo baba nu este nici o problema, mie nu-mi convine ca acesti escroci sa-mi minta copilul. Au uitat cat rau a facut biserica omenirii prin indobitocirea care ne-a fost impusa pentru a ne putea supune? De inchizitie au uitat?
25
MihaiMicu 27-Mai-2008 13:04
...
Nu uita ca acei oligofreni doar cu liceul sunt printre cei mai bogati oameni ai lumii ... la noi pregatirea pentru o meserie trebuie facuta din liceu pentru ca facultatile la noi sunt un mare zero barat. Iti zic asta dupa multe interviuri care le-am avut cu proaspeti absolventi si dupa experienta mea personala din facultate.
26
horea sorin 27-Mai-2008 14:21
de ce?
De ce România arată tot mai urât pe măsură ce se modernizează? De ce Gigi Becali îi fascinează pe tineri? De ce morala publică e vraişte? De ce limba se vorbeşte accidentat? De ce absurdul a devenit normă logică? Priviţi programa liceelor noastre şi, mai ales, observaţi câtă atenţie se acordă educaţiei umaniste a elevilor. Ne aşteaptă vremuri dezolante...
Din cauza unei mentalitati bolnave care se refracta pretutindeni in societate http://discutiisisolutii-politice.blogspot.com/
27
dan_ro 27-Mai-2008 18:32
ingrijorare prosteasca
Articolul, dupa parerea mea este o prostie de la cap la coada.
Ca filolog sunt absolut de acord ca liceul nu prea e bun la nimic.
Imi aduc aminte ca pe vremea cand am facut eu scoala (anii 80) erau ingnorate competentele de exprimare. InNvatam niste comentarii sterile pe de rost. Habar nu am avut sa redactez o cerere la finele studiilor mele liceaale...
Vad ca asta se intampla si acum.
Exprimarea scrisa si orala este marea problema a unei generatii care se indreapta rapid spre analfabetism. Adomnitei (desi nu cred ca el...) a intuit foarte corect problema. Nu zice nimeni sa nu fie studiata litearatura, dar in programa orele se cheama de limba si literatura romana. Ori cu limba romana stam cel mai prost si nu stiu in ce masura niste comentarii invatate pe de rost vor folosi copiilor.
Sa redacteze o cerere, sa exprime corect niste argumente pro sau contra, etc., etc. da. MUtli de fapt termina liceul si habar nu au sa faca acordul dintre subiect si predicat. Iata de ce in mod sigur trebuie deplasat centrul de greztate al programei pe limba.
Repet: articolul e o mare prostie de la cap la coada.
28
dan_ro 27-Mai-2008 18:43
religia
Chestia cu religia pune mot la articol. O omisesem.
Asta-i buna: traim intr-un stat laic.
Bisericile nu au decat sa isi organizeze invatamant confesional daca vor.
Doamne fereste (parerea mea :)) sa gandeasca mintile luminate ale Romaniei ca acest domn, altfel ne ducem dracului de rapa. Vom pregati generatii care recita Tatal Nostru si habar nu au de teoria evolutiei speciilor... Halal.
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
INVITATI