Home » Editorial » Editorialisti » Mi-e greu fără tine, dar nici cu tine nu mi-ar fi uşor

Mi-e greu fără tine, dar nici cu tine nu mi-ar fi uşor

30 Iul 2009 Mircea Dinescu | -11 comentarii | 9298 vizualizari
Rating:
37 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
Ce s-ar fi întâmplat dacă sora noastră mai mică, fugită de acasă şi care acum se droghează cu praf de seceră şi ciocan şi trăieşte în concubinaj cu bătrânul soldat Ivan Turbincă, s-ar fi întors spăşită şi, în loc de republică, s-ar fi numit astăzi judeţ?
 
Păi socotind că din cele aproximativ patru milioane de suflete care populează Basarabia două milioane sunt de origine rusă şi ucraineană (nemaipunând la socoteală „scorciturile“, cum frumos spuneau copiii mei despre ei înşişi), probabil că la ora asta Traian Băsescu ar fi abandonat Ţinutul Secuiesc şi, costumat în rubaşcă şi cizme unse cu dohot, s-ar fi gudurat pe lângă preşedintele consiliului judeţean Vladimir Voronin, în compania căruia ar fi tras un cazacioc preelectoral şi ar fi închinat un pahar de samagon în cinstea noii axe Bucureşti - Moscova - Kiev.

Celebrul distih popular „Limbă dulce, cur viclean /caracter de moldovean“ s-ar fi potrivit perfect pe butelcuţa preşedintelui României, care nu s-ar fi sfiit să se joace şi de-a găgăuzul de dragul unui nou mandat.

Pe de altă parte, în loc de drama micii republici moldoveneşti, unde urmaşii lui Ştefan cel Mare flutură acelaşi steag roşu ca şi urmaşii lui Kim Ir Sen, s-ar fi vorbit în Europa despre convulsiile României Mari care, obligată să poarte o insulă rusofonă în spinare, de o mie de ori mai babană ca Insula Şerpilor, ar fi plutit şi mai greu prin băltoaca posttranziţiei capitaliste.

Să revenim la oile noastre tunse şi să zicem mersi că şpicheriţa de la buletinul meteo al televiziunii moldoveneşti anunţă că „bati vîntu di la un capăt la altu al republişii“, ci nu al judeţului, fiindcă oricum la alegerile din toamnă se prefigurează şi la noi un uragan.
 

 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

13 comentarii

 
1
wakki 30-Iul-2009 22:33
test
test
2
OvidiuM 31-Iul-2009 00:11
Dvs sunteti o enigma pt mine
Domnule Dinescu, va marturisesc sincer ca este o enigma pentru mine de unde vine consideratia pe care v-o poarta nume importante ale culturii romanesti contemporane. In afara faptului ca sunteti un "smecheras simpatic", pe mine unul nu ma surprindeti cu niste calitati deosebite, in afara poate aceea de a face bascalie, doar cateodata in mod fin.

In rest, trecutul dvs apare cam dubios iar dizidenta dvs imi apare fortata din exterior in acelasi fel in care fortam diversi dizidenti de valoare umana si intelectuala indoielnica din republica Moldova, doar pt ca reprezinta pt noi - prin intermediul presei! - un licar de speranta. Poate ca ma insel, e greu sa judeci de la distanta atator ani, dar intuitia imi spune ca nu pot fi prea departe de adevar.

Autosuficienta dvs de intelectual roman care a reusit sa fie un pic mai smecher decat cei de langa care a trait, fara sa se puna niciodata la incercare cu adevaratii intelectuali care se avanta in piata ideilor la nivel global, reprezinta intr-un fel masura noastra ca popor, intotdeauna galagios dar niciodata capabil sa se ridice din mocirla calduta in care se scalda, vezi doamne in scarba. Cred ca daca ca daca va privesc in felul acesta, curvasareala dvs politica si pseudo-intelectuala capata o nuanta de normalitate, dvs fiind in fond si la urma urmei un specimen reprezentativ pentru smecherii isteti si obligatoriu descurcareti, dar stricati pe dinauntru, de care este plina tara asta.

Acest post este pana la urma un atac la persoana, unul pe care probabil ca il voi regreta in cateva minute. Acum sunt tanar, am propriul drum de urmat, dar in 15 ani ne vom intersecta, sunt sigur, si va promit ca voi incerca sa va pun in dificultate. Sper ca pana atunci sa n-ajungeti un simbol mai puternic decat sunteti deja, ca avem si-asa prea multe non-valori pe post de simbol in tara asta.
3
OvidiuM 31-Iul-2009 00:30
Hmm
Sa inteleg ca in cazul acestui editorial nu se admit comentarii?
4
Vasile Viorel 31-Iul-2009 02:13
e greu
ne-ar fi tare greu cu basarabenii. uitati-va numai cit ne e de greu cu ardelenii, muntenii, cit de greu ne e cu moldovenii si oltenii, cit de greu ne e cu dobrogenii. ne e greu sa ne tirim cu trupu tarii asteia uriase dupe noi.. parca a venit vremea sa ne odihnim putin..
5
SCORPIO 31-Iul-2009 06:39
Mircea DINESCU
O mica perla, unul din momentele tale de mare inspiratie. Felicitari!
6
MeSe.ro 31-Iul-2009 12:52
si totusi
Cum il intzep pe Dinescu, cum nu ma publicati.
Si totusi remarca mea ca experienta personala a lui Mircea Dinescu, in viata de toate zilele, nu se poate sa nu fi influentat unele idei din comentariul publicat. De exemplu relatiile romana-maghiare comparate cu relatiile romano-ruso-basarabene (mai precis romano-ruse in general, \"trecand\" prin Basarabia).
Abordand mai general problema ridicata de Dinescu este evident ca relatiile noastre cu Basarabia este o moneda cu doua fete. Sa ne gandim in primul rand la cei 4 milioan de romani sau sa ne ingrijoram de cele 2,5 milioane de rusi si ucrainieni. Las Transnistria deoparte pentru ca nu a fost niciodata teritoriu romanesc (doar ocupata 3 ani in timpul celui de al doilea razboi mondial).
Desigur o eventuala alipire a Basarabiei la \"Tara Mama\"ne-ar aduce mai multi ruso-ucrainieni decat avem unguri in tara acum!. Este indiferent ? Este rau ? Greu de spus mai ales ca ruso-ucrainienii vin, majoritatea, cu o mentalitate mostenita, adanc comunist imperialista rosie (adica pro-bolsevic sovietica).
Pe de alta parte este neomenos sa lasam 4 milioane de romani sa sufere dictatura bolsevica a lui Voronin.
Asa incat in locul titlului ales de Mircea Dinescu eu as sugera :
\"Rau cu rau, da mai rau fara rau\"
Cat despre atacul tam-nesam la adresa lui Basescu (\"Se potriveste nu se potriveste eu te bag...\")trebuie sa recunosc ca Mircea Dinescu ma cam dezamageste uneori. De dragul unor imagini sau jocuri de cuvinte coboara mult stacheta obiectivitatii.
Ca si \"chestia\" cu \"golanii\" din Piata Universitatii. Si eu am fost unul dintre ei. Nu sunt si nici nu am fost vreodata golan. Ba dimpotriva.
Sperand ca de data asta veti oferi unui fost \"golan\" spatiul D-stra pretios va spun :
\"S-auzim numai de bine\" si ii cer scuze lui N.C.Munteanu pentru plagiat.
7
euxdobrin 31-Iul-2009 16:16
Dle OvidiuM
Sunt de acord cu dvs pina la un punct. Sunt de acord cum l-ati caracterizat, pe portiuni, pe dl. Dinescu. Dar aici autorul articolului are dreptate. Suna frumos ca Moldova sa fie un judet. Dar probabil nu aveti notiuni de economie ca sa fiti sigur daca bugetul nostru sarac poate sustine un judet ca Moldova saracit de ruso-fili si altii. Sau pur si simplu nu sunteti realist. Pun asta pe seama tineretii si lipsei de experienta.

Si inca ceva. Tot un smecheras imi pareti odata ce il amenintati pe autor cu punerea lui in dificultate. Vai ce tare veti fi! Cum suna asta?
8
wakki 31-Iul-2009 23:36
alt test
a draq coincidenta, cum se blocheaza interfata asta taman la comentariile care critica opinia maestrului...
9
tai_pan 01-Aug-2009 11:34
Rastalmacirea adevarului
ce s-ar intampla daca Romania si romanii ar recunoaste ca s-au c...at pe ei in 40 si au parasit basarabia si romanii din basarabia fara nici o lupta?
pai s-ar intampla ca articolul ar trebui sa sune asa:
................ sora noastră mai mică, fugarită de acasă şi data rusilor in gaj sa o foloseasca cum vor, care acum se droghează cu praf de seceră şi ciocan şi trăieşte în concubinaj cu bătrânul soldat Ivan Turbincă...
n-ar mai trebui sa se intoarca spasita ci ar trebui ca Romania spasita sa-i spele picioarele pana or ajunge toti romanii din basarabia sa inteleaga ca parintii regreta amarnic sacrilegiul de a-si abandona partile din trup la venetici.
Iar cei care pentru 30 de arginti se tem ca o sa ramana romania mai saraca si pun realismul mai sus decat credinta, n-or sa ajunga niciodata ca mircea cel batran sa invinga intreg aliotmanul doar cu puterea lui Dumnezeu.
Dumnezeu sa va ierte, autor de articol si iconoclastii lui.
Un roman din basarabia.
10
OvidiuM 01-Aug-2009 14:25
Dle Euxdobrin
Ceva notiuni de (macro) economie am si voi mai acumula, chiar daca in momentul asta partea de micro ma intereseaza mult mai mult. Ma folosesc si ma voi folosi cu placere de cursurile gratuite ale celor de la Berkeley, MIT, Yale, Bath (UK) si altele precum si de cartile de excelenta calitate pe care le poti gasi pe avaxhome (warez) sau torrenturi. Am facut enumerarea de mai sus partial pt a raspunde presupunerii dvs, dar mai mult pt a contribui, cu aceasta ocazie, cu resurse valoroase celor care vor sa acumuleze. Eu unul mai am mult de studiat pana sa fiu multumit, asa ca intr-o oarecare masura spusele dvs sunt adevarate.

Revenind la (o parte din) subiectul articolului, cel despre care n-am vorbit in comentariul meu anterior, da, sunt de acord, nu putem sustine din bugetul nostru sarac o astfel de Unire. In acelasi timp ma indoiesc ca ne vom putea permite vreodata, din moment ce nici un buget din lumea asta nu reuseste sa acopere in totalitate nevoile unei societati. O astfel de Unire implica sacrificii, sacrificii pe care cei din RFG au fost dispusi sa le faca. Daca se va pune vreodata problema Unirii vom fi pusi in fata unei alegeri: sacrificam sau nu ceva din putinul pe care il avem pt a fi mai aproape de ceea ce ar trebui sa fie teritoriile romanesti (nu uit de nordul Bucovinei si de sudul a ceea ce este azi R. Moldova, dar nici de faptul ca Transnistria nu e pamant romanesc). E si un calcul pragmatic aici: un nr mai mare de romani inseamna un PIB mai mare peste 10 ani (fie si pe model China si India), precum si o rezolvare a unei probleme care va reveni in urmatorii ani, aceea a deficitului de pe piata de forta de munca.

Dar dincolo de calcule pragmatice, nu pot sa nu gandesc cu sufletul atunci cand vine vorba de tara mea, de poporul meu. Sper sa vina momentul unei astfel de alegeri, si vom vedea apoi care din noi suntem "patrioti de duminica" si care sunt dispusi sa faca si sacrificii pt tara lor.
11
OvidiuM 01-Aug-2009 14:27
Post Scriptum
N-am vorbit de numeroasele problemele sociale pe care le implica Unirea. Sunt constient de ele, dar nu ma descurajeaza.
12
OvidiuM 01-Aug-2009 14:44
Mea Culpa
Raspund in acest al doilea mesaj acuzatiei dvs ca sunt si eu un fel de smecher, in acelasi fel in care l-am acuzat ca ar fi pe dl Dinescu. Poate ca sunt, iar in situatia asta vorbele sunt de prisos iar problema este la mine.

Din punctul meu de vedere exista doi reprezentanti ai vietii culturale romanesti care fac un mare rau societatii noastre. Pe locul 2, la mare distanta, este in topul meu dl. Dinescu, fiind mai putin influent, partial si pentru ca inconstanta sa este vizibila.

Pe locul I insa se afla dl Dan Puric, o persoana de ale carui bune intentii nu ma indoiesc si a carui curatenie sufleteasca n-o pun la indoiala, dar ale carui idei le gasesc ca fiind nocive si tragand Romania inapoi in timp catre anii 1930, ani in care Nae Ionescu reusea, cu al sau extraordinar discurs, sa devina un model pentru tineri ca Noica, Eliade, Cioran si altii. Faptul ca acestia si-au revizuit ulterior opiniile inculcate de acel "mentor negativ" este salutar, dar ratacirile tineretii lasa o pagina gri in biografiile acestor mari romani.

E foarte mult de vorbit despre acest subiect. De aici insa vine pornirea mea pe dl Dinescu, si de aici excesul pe care pe buna dreptate l-ati amendat, lucru pt care va multumesc.

Cu stima,
Ovidiu M
13
despinis 12-Aug-2009 22:26
intelectuali de hartie
Dle Dinescu, citind acest articol nu pot decat sa constat cat adevar e in vorba \"Daca taceai , filosof ramaneai\". Cata incompetenta si necunoastere a istoriei propriului neam! Cat despre \"spicherita de la meteo\", care e diferenta dintre ea si Dvs? Faptul ca ati avut norocul de a va naste si \"cultiva\" in Romania? Nu consider meritul Dvs ca cunoasteti si vorbiti romaneste, e intamplarea destinului. Spicherita , de altfel ca si parintii mei, a fost obligata sa faca scoala si facultate in limba rusa; limba romana o cunoaste de acasa, de la gura sobei, unde a fost conservata de taranii basarabeni si intelectuali basarabeni prin opera lor, ca Grigore Vieru, Ion Vatamanu, Doina si Ion Aldea Teodorovici, etc. Lingai ca Dvs sunt suficienti la Chisinau, intelectuali de profesie si poeti autodeclarati, care au vandut tara si traiesc in \"concubinaj\" cu Ivan Turbinca, care scriu cate un articol in ziare si ies la talk show-ri ieftine dandu-se drept analisti politici si economici(va este cunoscut rolul?).
Va recomand sa studiati istoria Romaniei (Basarabia e parte din ea) si spre surprinderea Dvs veti constata ca in Basarabia de azi 69.1 % sunt etnici romani.
Cat despre mine, mai am inca speranta unei Romanii Mari, unde copilul meu, nascut in Romania, sa-si poata vizita bunicii din Chisinau fara viza.
Cu stima, una din fiicele SURORII MAI MICI.

P.S. sunt mandra sa vorbesc la fel de bine limba marelui Eminescu ca pe cea a marelui Dostoevski.
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
EDITORIALISTI