Home » Politic » Guvern » Marea fugă de forfetar. Mii de români îşi închid firmele

Marea fugă de forfetar. Mii de români îşi închid firmele

29 Apr 2009 Raluca Ion | 21 comentarii | 5417 vizualizari
Rating:
7 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
Registrul Comerţului e la fel de aglomerat acum ca şi Wall Street-ul în febra tranzacţiilor. Cei care au ieşit din afaceri, dar şi-au ţinut firma în viaţă doar ca s-o lase zestre copiilor sau ca să facă bani cu ea în vremuri mai bune s-au aşezat la coadă să-i suspende activitatea.
 
Birouri
Numărul patronilor bucureşteni care cer suspendarea activităţii firmei a crescut în ultima lună de opt ori, faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut. Miercuri, Oficiul Naţional al Registrului Comerţului din Bucureşti era plin de oameni de afaceri retraşi din competiţie, concentraţi la scrisul cererilor de suspendare, plictisiţi de coadă şi enervaţi de impozitul forfetar al guvernului Boc. Joi este ultima zi în care proprietarii de firme mai pot să ceară suspendarea sau dizolvarea firmei, înainte ca noua impozitare să intre în vigoare.

„Multă lume şi-a făcut firmă pentru că era la modă sau pentru că spera că o să facă afaceri şi i-a lovit după aceea criza. Mulţi o ţineau doar ca să fie acolo, nu-i deranja cu nimic, iar acum îi suspendă activitatea“, spunea, la coadă, avocatul Radu Vasiu, care în ultima lună a avut de cinci ori mai mulţi clienţi pe care i-a ajutat să-şi suspende activitatea. Diana Marin, angajată la un birou de avocatură, a văzut că multe dintre firmele dizolvate acum sunt din imobiliare şi consultanţă. „Din cauza crizei nu mai au activitate şi ar fi absurd să plătească 500 de euro degeaba.“

După trei ore de stat la coadă, Carmen povesteşte cu voce obosită cum s-a transformat din patroană în simplă angajată. „Eu am o firmă imobiliară, care e pe pierdere, anul trecut nu am desfăşurat nici un fel de activitate. Eram administrator, aveam 98% din firmă, dar acum sunt angajată în altă parte. La mine, lucrurile au început să meargă prost de dinainte de criză, din imobiliare au câştigat doar cei care aveau relaţii la primării, ponturi sau firmele mari. Plus că erau şi multe ţepe de la clienţi, după ce le făceai cunoştinţă, cumpărătorul se înţelegea cu vânzătorul şi te săreau, ca să nu-ţi mai dea comision.“

A mai ţinut însă firma, în speranţa că, într-o zi, norocul i se va schimba. O doamnă sărită de 50 de ani a venit să suspende activitatea unei firme de programare care de un an nu-i mai aduce nici un venit. „Voiam să i-o dau nepotului meu, care termină acum Cibernetica. Chiar dacă nu mai mergea, depuneam mereu bilanţul, pe zero, în această idee.“ O mamă prevăzătoare i-a spus fiului ei să-şi deschidă o firmă specializată pe cadastru şi imobiliare ca să aibă un rost al lui când o termina facultatea. Însă, de când a înfiinţat-o, n-a văzut nici un ban de pe urma ei: „Anul ăsta termină băiatul facultatea şi voiam să i-o dau lui, dar când a auzit de impozitul ăsta a zis: «Mamă, o dăm încolo de firmă că, dacă ies eu pe ştampilă, nici nu mai îmi trebuie, mă fac persoană fizică autorizat㻓.

O altă mamă s-a îngrijit 13 ani de o firmă nefuncţională, doar-doar o va prelua fata ei. „Din ’96 n-am mai avut nici o activitate pe ea, dar am depus regulat bilanţul, am plătit 6-7 milioane când a trebuit să schimb codurile CAEN. Acum o suspend, poate după trei ani fiica mea o să aibă destui bani să se ocupe de ea.“ O femeie blondă şi subţire cere şi ea suspendarea pentru că are copil mic şi din cauza asta nu-i mai stă mintea la afaceri, în timp ce un bărbat agitat, la vreo 30 de ani, e chitit pe dizolvare. Visul lui era odată să îşi deschidă o sifonărie, dar de cinci ani încoace n-a reuşit să şi-l vadă cu ochii. „Pe firma asta n-am decât telefonul şi am cumpărat o maşină de umplut sifoane. Trebuia să se ocupe taică-meu de ea, dar taică-meu s-a îmbolnăvit“, explică el ce a mers prost.

O contabilă zdravănă şi blondă la vreo 60 de ani a venit să dizolve o firmă „cu mai multe obiecte de activitate: proiectare, consignaţie...“. „N-a mai mers, asociaţii s-au certat între ei, au avut şi nişte pagube că li s-a furat din marfă. Şi acum a venit şi asta cu impozitul de 2.200 de lei, adică 550 de lei pe trimestru, e enorm.“ În timp ce aşteaptă să se apropie de ghişeu, îi sună telefonul. Asociaţii s-au răzgândit: „Acum vor doar să suspend activitatea pe un an, că într-un an poate cine ştie ce se întâmplă: poate cade ordonanţa asta, poate moare măgarul, poate pică samarul...“.
 

 

 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

21 comentarii

 
1
gigi7 29-Apr-2009 22:29
Saracii!
Vai ce le mai plang de mila, exact ca fostilor mei patroni. Probabil ca 99% din asa zisii patroni ai Romaniei sunt niste tepari ordinari. Acum cand mai trebuie sa plateasca si ceva impozit la stat (venituri pentru educatie, sanatate, ...) se dau loviti si oropsiti. Pai daca pana acum veneau cu bani de acasa (proveniti de unde ?) ca sa-si sustina firmele si de acum incolo nu vor mai avea de unde sa aduca (oare de ce?) sa-si caute fiecare cate un capat de pod si sa se puna pe cersit sau sa-si vanda automobilele scumpe si vilele. Imi e mai mila de o rama decat de astia.
2
utopium 30-Apr-2009 03:07
Abia acum incepe criza
Gigi, teparii lucreaza majoritatea la negru direct si emit facturi false. Nu le trebuie firma pentru asta. Astia care inchid acum sunt niste prapaditi care sperau si ei sa-si rotunjeasca veniturile, insa lui Pogea i-a venit mareata idee de a pune impozit mai mare decat veniturile (in cazul multora fara activitate sau cu activitate foarte redusa). Problema e ca au mai dat in cap si catorva zeci de mii care isi castigau si ei o paine lucrand pentru propria firma. Acum se va mari numarul de someri, contabilii vor avea mai putin de lucru, o parte din impozitele pe salarii, TVA, impozit pe venit etc vor disparea ... eu cred ca Pogea va lua o mare tzeapa, de fapt noi poporul vom lua o mare tzeapa din cauza lui pentru ca banii la buget se vor reduce serios si ne vom trezi cu o gramada de someri pe cap. Abia acum, cand vor disparea vreo 100.000 de firme (din care o buna parte cu activitate) se vor amplifica efectele crizei in Romania. Va creste serios evaziunea, iar guvernul disperat va mari si alte taxe, probabil TVA-ul si vom suferi cu totii din cauza inflatiei accelerate. La scurt timp dupa va pica si guvernul, probabil va ceda la miscarile de strada ale cetatenilor nemultumiti. Ce sa-i faci, e plin de incompetenti in tara asta, incepand cu Pogea.
3
Emirul 30-Apr-2009 05:38
naspa
Cele mai mari afaceri ale lumii au inceput de jos, exemplul Bill Gates.In Romania exista doua variate: lucrezi pentru o firma mare a vreunui bastan, senator... sau fugi din tara ca sa-ti poti deschide o firma si sa-ti pui in valoare ideile. Pacat ca se incurajeaza lucrul la negru, nimeni nu poate sa declare veniturile reale ca te usuca taxele si dai faliment. Si mai vine si cate-un puturos incompetent ca gigi7 si-i baga in cacat si pe cei cativa romanasi care incearca sa porneasca de jos. Mai bine ti-ai concentra intelectul spre a-i defaima pe cei ce fura cu sutele de milioane nu pe saracii care incearca sa-si deschida o mica afacere si sunt opriti. In USA o firma care are pierderi primeste bani de la guvern ca sa stea in afacere.
4
Periscop 30-Apr-2009 07:01
Chiar nu vrei sa citesti articolul?
utopium (30-Apr-2009 03:07)
Abia acum incepe criza
Gigi, teparii lucreaza majoritatea la negru direct si emit facturi false. Nu le trebuie
Numai din cele doua exemple date de ei rezulta ca firmele (unele) au fost facute doar de dragul de a fi facute (doar ca sa se laude vecinilor ca e patron) si n-au niciun salariat (pentru ca daca avea raporta in bilant ceva cheltuieli si eventual pierdere). A doa categorie de firme care se desfiinteaza sunt "suveicile" pentru ca nu mai merge ca veniturile si cheltuielile sa fie plimbate in cerc intre ele numai pe hartie astfel incat banii sa intre in buzunarul patronilor. Cei care au de gand sa faca totusi ceva, vor strange din dinti si vor continua (injurandu-l pe Pogea, pentru acestia meritandu-si injuraturile din plin). Vad ca tot nu te-ai obisniut cu stilul de manipulare al astora sa-ti prezinte o realitate (desfiintarea de firme) dar cu argumente care sa te indrepte spre o anumita concluzie. Prezentare simplista pentru naivi cand de fapt totul este mult mai complicat. Vor sa-ti sugereze ca toti se vor autodizolva din cauza lui Pogea, ori cine scoatet profit (cat de mic) va ramane pe piata.
5
dreaQ 30-Apr-2009 10:07
capitalul social
banii din capitalul social care va fi retras erau si ei buni undeva.
6
Frobenius 30-Apr-2009 10:55
Forfetati, forfetati, forfetati (Pogea)
Cei care stau la coada sint "evazionistii" care si-au luat Porsche pe firma. Nu credeti? Cititi aici:
http://www.mediafax.ro/economic/o-treime-di ntre-autoturismele-porsche-din-romania-inregistrat e-pe-firma.html?1686;4246297
Nu ni se spune si cine sint dar noi stim, ca ne duce mintea. Si daca nu ne duce nu e nici o problema. Nici pe altii nu-i duce si au ajuns ministri.
Sa vezi de-acum incolo buget forfetat!
7
ViorelX 30-Apr-2009 11:00
Sunt cazuri si cazuri
Eu mostenesc o firma de la tata, care era un f bun profesionist si lucra cinstit. Afacerea a mers bine o vreme, apoi tata n-a mai fost si eu cu mama am tinut mai departe firma pana acum, fara sa avem activitate. Eu intre timp dezvolt niste proiecte si incerc sa reprofilez activitatea firmei. Ma costa mult timp, bani si efort ca sa dezvolt aceste proiecte si lucrez singur, ca nici n-am unde sa ma angajez ca sa fac ceva asemanator.
Din cauza cretinului de Pogea eu acum trebuie sa-mi suspend firma. Ce fac dupa ce voi realiza proiectele la care lucrez atat? Sa le valorific la negru?
8
Periscop 30-Apr-2009 12:47
Vezi ca argumentatia scartaie
ViorelX (30-Apr-2009 11:00)
Sunt cazuri si cazuri
Eu mostenesc o firma de la tata, care era un f bun profesionist si
Nu ai alt venit decat firma? Deci de unde daca nu facturezi nimic (nu ai activitate) deci nu incasezi nimic. Bun, o suspenzi. Cine te impiedica sa daca proiectele sunt viabile sa o repornesti tot la Registru. Vandutul la negru? E treaba ta si a Garzii. Parerea mea e ca n-ai nicio firma pentru ca ai fi stiut treburile astea. In rest sa stii sunt de acord: Pogea e idiot.
9
utopium 30-Apr-2009 13:08
Cine nu e implicat nu intelege
Cei care nu au avut niciodata o firma nu prea inteleg mare lucru si li se pare un impozit bun. Insa micii intreprinzatori inteleg perfect despre ce e vorba (de fapt am vazut si acolo unii care inca nu cred ca se va aplica un astfel de impozit, desi legea e data). Adevarul e urmatorul. O firma mica de servicii, cu cheltuieli minime, care are venituri cat sa acopere platile pentru un om, de genul 8000 de euro pe an, va avea un impozit minim de 500 de euro, adica 6.25%. Pana acum avea 3%. Deci impozitul i s-a dublat peste noapte. Dar pe langa acest impozit mai platea oricum inca 30% din venituri pentru taxe pe salarii, TVA, impozit pe venit, etc. Acum va plati 33% in loc de 30%. Daca profitul firmei era sa zicem de 5%, o rata intalnita la multe firme, acum firma respectiva va trece pe pierderi din cauza impozitului. O astfel de firma, care are un singur angajat (de obicei patronul) este foarte afectata de un astfel de extra impozit ... e ca si cum s-ar decide ca de maine fiecarui salariat sa-i fie retinut un extra impozit de 300-500 de euro (zic 300 pentru ca deja plateai oricum 3% din cifra de afaceri si pana acum). As vrea sa vad eu cati angajati nu si-ar da demisia de la jobul lor daca la firma lor (doar la a lor) ar aparea un extra impozit de 300 de euro peste noapte. Eu cred ca suficient de multi si-ar da-o. Asa e si cu forfetarul. Pentru unii care nu fac foarte multi bani dintr-o firma mica, 500 de euro in plus ii va determina sa inchida. Astfel, daca era doar patronul angajat, nu va mai plati 2000 de euro taxe pe salarii anual, TVA, impozit pe profit/dividende si poate se va angaja daca are unde sau va lucra la negru. Sau va incasa somaj de la statul roman. Este clar ca doar o parte din cei vizati vor inchide, dar va fi suficient incat sa creasca somajul semnificativ, sa creasca evaziunea si mai apoi si inflatia. Cei care nu intelegeti acum asta, o veti intelege peste vreo 3-4 luni cand veti plati pt acelasi produs cu 10% mai mult pentru a sustine bugetul.
10
Brigante 30-Apr-2009 13:29
De acord cu utopium
De acord cu utopium, cu mentiunea ca pentru cei mici, lucrurile pot sta mai rau de 6.25%, iar pentru cei cu cifra de un milion de euro procentul este doar de 0.2% (asta fiind probabil o masura cu caracter "social").
Apoi, suspendarea activitatii e una, iar inchiderea firmelor e alta. Iar suspendarea nu ajuta la nimic, impozitul se aplica si la venituri zero.
Mie mi se pare ca taxa asta este una "de protectie" cu caracter de "famiglie".
11
ques 30-Apr-2009 14:42
clasa mijlocie merge în rai.
sunt tare curios unde si cu cine vor fi implementate strategiile politice de dreapta, fluturate cu atîta mîndrie de preda, aligica & Co.
12
Periscop 30-Apr-2009 14:57
N-ai dreptate
Brigante (30-Apr-2009 13:29)
De acord cu utopium
De acord cu utopium, cu mentiunea ca pentru cei mici, lucrurile pot sta mai
Citeste ordonanta 34/2009. Una din solutii e suspendarea.
13
Incitatus 30-Apr-2009 16:17
Beliscop, in fine dai dovada de ratiune
Periscop (30-Apr-2009 07:01)
Chiar nu vrei sa citesti articolul?
Numai din cele doua exemple date de ei rezulta ca firmele (unele) au fost
Iata ca se poate, iata ca exista viata si pe Marte!
Exista medici, exista tratamente!
Da , in principiu treaba sta cam cum spui talica.
Motivul ,insa,pentru care ne freaca grija pe noi toti de acest fenomen este insa unul marginal. Dupa cum marginala este si pricepeala in economia de piata a Guvernului de boci si a fostilor securisti de bine de la Antwerp si a eminentelui valutist sef al Romaniei lui Ceausescu. Mon Dieu !
Nu vorbesc de acest mic lichidator provincial de firme care se cheama Pogea. Pentru ca el asta stie, asta face: lichideaza tot!
Era insa de dorit si de astepat de la acest Guvern ca macar 1-2 ministri sa fi invatat ceva statistica si matematici la nivel superior, pentru a putea intelege evolutia fenomenului strict in functie de manifestarile lui simptomatice, iar nu dupa indicatiile venite, pe drum de seara , pe telefoane securizate de la Trei Coceni.De ex. cate firme sunt suveici, cate nu au realizat profit niciodata,cate firme sunt active si cate sunt doar ca sa fie acolo, la o nevoie; care sunt daunele posibile si care sunt castigurile certe, daca le taxam pierderile la sange .
Da, Beliscop, Guvernul de Pitici vrea sa taxeze pierderile. O preocupare minora si absolut ineficienta, pentru ca in 6 luni nu vor avea pe cine sa mai taxeze, decat poate pe Sidex, Renault, Ford si alti care au cash flow negativ ca urmare a investiilor in curs de realizare.
De aici incolo vor tax off-shore-uri sau firme desfiintate.
Cat despre ineptia cu impozitul forfetar, asta este cea partea cea mai aberanta a povestii, Beliscopule !
Se vede ca nu ai carte ci doar butonul Search la indemana.Deci pune mana la treaba si afla ce este impozitul forfetar
Pentru ca NU are NICIO tangenta cu tampenia din capul lui Pogea.Impozitul forfetar este un impozit anticipat pe o cifra de afaceri estimata , care mai apoi se ajusteaza in functie de veniturile realizate si se returneaza anul viitor ce s-a luat in plus.Sesizezi difeneta n'est-ce pas??
14
Periscop 30-Apr-2009 16:28
Nici tu nu stii bancul cu merii?
Incitatus (30-Apr-2009 16:17)
Beliscop, in fine dai dovada de ratiune
Iata ca se poate, iata ca exista viata si pe Marte!
Exista medici, exista
Meri....de citeste ordonanta aia, vezi ca azi s-a publicat si proiectul de norme si dupaia discuti, politruc utopic! Teoria asta pe care o faci tu acilea cu impozitul asta eu am explicat-o de acum cateva luni cum merge ea in sistem anglo-saxon. Ce a scos Pogea e o cocomarla adaptata la sistemul nostru de colectare periodica si nu o data pe an cum e la aia. Pe partea asta economica, mars de citeste si lasa politichia ca te-au tampit voicu'vantistii.
15
AnaBanana 30-Apr-2009 18:01
Bate saua sa priceapa... ocheanu'
Se incearca "corectarea" unor erori de sistem prin masuri administrative. Pe limbajul tau, iti pedepsesti progenitura ca a luat 4 la nu's ce si nu pentru ca chiuleste sistematic de la scoala. Ai priceput acum?
16
Periscop 30-Apr-2009 18:48
Si inca ceva, politrucimea voastra!
Incitatus (30-Apr-2009 16:17)
Beliscop, in fine dai dovada de ratiune
Iata ca se poate, iata ca exista viata si pe Marte!
Exista medici, exista
Stai si gugalesti aiurea, iei termenul de "forfetar" din DEX nici nu-ti obosesti mintea sa citesti ordonanta 34/2009 si sa vezi ca acolo se foloseste notiunea de impozit minim (numai voi si ziaristii lu' peste folosesc termenul de forfetar). Nici exemplele din proiectul de norme de aplicare a ordonantei ca sa vezi ca nu e vorba de forfetar nici in intelesul DEX-ului ci se fac trimiteri tot timpul la Titlul II din Codul Fiscal (asta insemnand ca se calculeaza ca pana acum) si DOAR DACA impozitul calculat e mai mic decat impozitul minim se plateste impozitul minim. Asa ca repet, mars la invatatura, bosopolitrucimea voastra!
17
gigi7 30-Apr-2009 23:11
Evazionistilor!!!
Emirul (30-Apr-2009 05:38)
naspa
Cele mai mari afaceri ale lumii au inceput de jos, exemplul Bill Gates.In
Ma bucur ca v-am atras atentia ramelor. Abia acum incepeti sa-mi provocati mila. E vorba de acelasi sentiment ce l-am incercat cand am citit (demult) cum a fost prins Al Capone, adica bagat la bulau pentru evaziune fiscala. Voi smecherilor faceti aici apologia evaziunii fiscale. Hotilor !
18
naex 02-Mai-2009 14:57
impozitele
Evaziunea fiscala la asa zisele care nu au profit si fara activitate este enorma.Cum aceste firme fara profit si activitate au cumparate automobile de zeci de mii de euro si viloaie de sute de mii de euro pe firma si au primit tva inapoi.Foarte multi comercianti cumpara marfa cu bani in mana o vand dar nu mai trec prin contabilitate si declara profit mic ptr. a plati impozit mic,spun asta ptr. ca lucrez ca distrbuitor de marfuri alimentare la o firma sivad ce evaziune se face iar acum plang cu lacrimi de crocodil.
19
kiustenge 27-Mai-2009 06:10
gresesti profund
gigi7 (29-Apr-2009 22:29)
Saracii!
Vai ce le mai plang de mila, exact ca fostilor mei patroni. Probabil ca
cei cu cifraq de afaceri 0 nu au gresit cu nimic; nu au furat nimic; incercau sa faca o fapta buna pentru tara si ec. ei; probabil esti un proletcultist care vede "rosu" cind aude de patroni; astia puteau sa dea de lucru la muncitorii tai "cinstiti".Cred ca suntem singurii care impozitam cifra de afaceri 0. Propun sa ne trecem in Cartea recordurilor! Dar tu confunzi "cifra de afaceri 0" cu "profit 0". Mai citeste si tu...
20
kiustenge 27-Mai-2009 07:46
nu stii nimic
naex (02-Mai-2009 14:57)
impozitele
Evaziunea fiscala la asa zisele care nu au profit si fara activitate este enorma.Cum
dar dai cu gura; pe cine vrei sa impresionezi? cei care vind, emit facturi si trebuie sa treaca marfa in zeci de hirtoage; astia nu mai au cifra de afaceri 0; au afaceri cu profit 0; daca nu vind cu facturi si nu fac actele cinstit, este treaba Garzii financiare si a politiei ec. sa-i depisteze (nu-i asa greu; o marfa fara factura, gasita la un comerciant, descopera imediat pe cel care a vindut-o...etc.); nu stiti despre ce e vorba si aveti mentalitate comunista; probabil considerati ca si comertul este un "furt", o "hotie" (se cumpara ieftin si se vinde scump), nu? Masura impozitarii firmelor cu cifra de afaceri 0 este abuziva si prosteasca. Denota incompetenta guvernului si mentalitate comunista. Evidentiaza faptul ca in domeniul afacerilor, se triaza "cadrele", raminind in piata doar persoanele "alese". In plus, firmele cu cifra de afaceri 0 nu fac afaceri cu statul (frauduloase in cele mai multe cazuri), nu iau credite (merg cu bani proprii), nu dau spaga (probabil de asta au fost eliminate; se strica bunul obicei) pentru ca nu au de ce: nu fura, ruleaza proprii bani, etc. Masura absurda!Comentatorii care apara masura, sunt pe masura!
21
kiustenge 27-Mai-2009 07:59
concluzie
acum, cei care isi ascundeau profitul si care vindeau marfa fara facturi, sau nu inregistrau facturile, isi pot face de cap.Platesc forfetaru minim si nu mai au probleme. Legea asta (sau ce-o fi) este facuta special pentru hotii din economie,pentru a se putea misca dupa cum doresc, fara sa mai dea socoteala nimanui si evitind controalele!Rusine partidelor care o sustin! Nu doar ca aduce criza in Romania prin siliarea artrificiala a firmelor cinstite de a se inchide, dar binecuvinteaza existenta hotilor in piata. Si consfintesc ineficienta organelor de control, care devin pur decorative. La ce le mai platesc salarii? Sa-i trimita acasa! Asta e rezultatul "legii" Pogea si a forfetarului pe cifra de afaceri 0.
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
GUVERN