Home » Home » Ancheta » Liberalii privatizeaza pe furis Registrul Comertului

Liberalii privatizeaza pe furis Registrul Comertului

30 Mar 2008 George Lacatus | 13 comentarii | 9012 vizualizari
Rating:
16 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
Guvernul vrea sa transfere discret, printr-o ordonanta de urgenta, Registrul Comertului de la Ministerul Justitiei la Camera de Comert. Miza: zeci de milioane de euro si informatii despre toate firmele din tara.
 
Catalin Prediou - Ovidiu Silaghi
Luat prin surprindere, ministrul Justitiei, Catalin Predoiu (stinga), se arata prudent fata de initiativa precipitata a lui Ovidiu Silaghi.
Ministerul pentru Intreprinderi Mici si Mijlocii, Comert, Turism si Profesii Liberale (MIMMCTPL) a publicat vineri, 28 martie 2008, pe site-ul sau o ordonanta de urgenta prin care cere primului-ministru sa transfere Registrul Comertului, institutia la care sint obligati sa se inscrie toti agentii economici, din subordinea Ministerului Justitiei in subordinea Camerei de Comert si Industrie a Romaniei, care este o organizatie neguvernamentala privata ce reuneste aproximativ unu la suta din totalul societatilor comerciale.

Ordonanta a fost elaborata si lansata dezbaterii publice fara ca ministrul Justitiei, in subordinea caruia se afla Registrul Comertului, sa stie ceva despre acest lucru. Ministrul Justitiei, Catalin Predoiu, ne-a declarat ieri ca a aflat despre intentia Guvernului si a colegului sau, ministrul Ovidiu Silaghi, abia vineri, direct de pe site-ul institutiei.

„Am luat act despre aceasta ordonanta de urgenta vineri. Tot vineri am cerut directiilor de specialitate din minister sa elaboreze un punct de vedere cu privire la aceasta ordonanta pe care o sa-l fac public luni. Pina nu vad acest punct de vedere al specialistilor nu comentez nimic. Intr-adevar, am aflat despre ordonanta de pe site-ul Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii“, a precizat ministrul Catalin Predoiu.

Bogdan Gaurean, directorul general al Registrului Comertului, ne-a declarat ca si el a aflat despre aceasta ordonanta de urgenta tot vineri, tot de pe site-ul Ministerului pentru Intreprinderile Mici si Mijlocii. „Nu am stiut nimic despre aceasta ordonanta pina vineri, cind am vazut-o pe site. Nu am fost consultati si nu mi se pare normal acest transfer. Nu comentez mai mult, lucram la un punct de vedere pe acest subiect“, ne-a declarat Bogdan Gaurean.

Ovidiu Silaghi, ministrul MIMMCTPL, ne-a explicat ca, in legatura cu elaborarea si supunerea dezbaterii publice a acestei ordonante de urgenta, ministerul pe care il conduce a procedat conform legii. „Din moment ce am afisat ordonanta de urgenta pe site-ul institutiei inseamna ca am informat opinia publica in legatura cu intentia noastra si totodata am supus dezbaterii publice aceasta ordonanta.

Dezbaterea publica e valabila si pentru ministrul Justitiei. Si el este cetatean al acestei tari, ca oricare altul“, ne-a declarat ministrul Silaghi. Intrebat in legatura cu motivul elaborarii unei ordonante de urgenta pentru transferarea Registrului Comertului catre Camera de Comert si Industrie, Silaghi a afirmat: „Registrul Comertului a fost infiintat de catre Camera de Comert si a fost in subordinea sa pina in 2002, cind, tot printr-o ordonanta de urgenta, guvernul Nastase a transferat Registrul Comertului la Ministerul Justitiei. Vrem sa reparam aceasta anomalie si sa revenim la o situatie normala“.

Un alt argument al ministrului Silaghi in favoarea transferului il constituie birocratia. „Noi dorim prin aceasta ordonanta sa apropiem Registrul Comertului de intreprinzatori. Vrem ca oamenilor de afaceri sa li se rezolve problemele rapid, sa eliminam birocratia care exista in momentul de fata. Acest lucru face parte din programul ministerului nostru“, ne-a explicat Silaghi.

Surse din cadrul Registrului Comertului ne-au declarat ca Guvernul a trimis saptamina trecuta trei inspectori de la Corpul de Control al primului-ministru pentru a lua la puricat intreaga activitate a institutiei. Sursele noastre sustin ca raportul inspectorilor de la Corpul de Control va iesi negativ, un motiv in plus pentru Executiv sa decida transferarea Registrului Comertului catre Camera de Comert pentru un management mai performant.

In spatele acestei ordonante de urgenta se afla interese imense, deoarece Registrul Comertului incaseaza anual zeci de milioane de euro si este posesorul unei baze de date cu informatii despre toate firmele care activeaza pe teritoriul tarii noastre. Registrul Comertului a avut venituri in 2007 de 35 de milioane de euro, iar pentru anul acesta se preconizeaza incasari de aproximativ 48 de milioane de euro.

Actualul ministru al MIMMCTPL, Ovidiu Silaghi, este fost presedinte al Camerei de Comert si Industrie a judetului Satu Mare. In 2006, impreuna cu senatorul Viorel Arion de la PD-L, presedintele Camerei de Comert a judetului Hunedoara, Silaghi a elaborat un proiect de lege unde figura si un articol prin care cerea acelasi lucru: transferarea Registrului Comertului de la Justitie la Camera de Comert.

Votul a fost aprig disputat in cele doua Camere, reusind sa scindeze Alianta D.A. Pina la urma, initiativa deputatului Silaghi nu a avut succes. Daca lucrurile nu vor suferi modificari, initiativa lui Silaghi, care s-a izbit de Parlament, s-ar putea sa fie aprobata mult mai usor de catre Guvern, prin ordonanta de urgenta.

Daca ordonanta de urgenta va ajunge in Guvern, atunci sint sanse maxime ca aceasta sa fie votata, deoarece initiativa apartine unui ministru liberal, iar PNL are majoritatea in Executiv. Banii incasati de Registrul Comertului vor fi gestionati tot „in familie“, deoarece presedintele Camerei de Comert si Industrie a Romaniei este Mihail Vlasov, socrul ministrului liberal al Internelor, Cristian David.

Macovei: „In UE, Registrul Comertului e gestionat de stat“
Monica Macovei, fost ministru al Justitiei, in raportul sau prin care a argumentat, in 2006, de ce Ministerul Justitiei nu e de acord cu acest tranfer, a motivat prin faptul ca, in 24 din cele 26 de tari membre UE, Registrul Comertului se afla in subordinea directa a statului. „In 17 tari membre UE, Registrul Comertului se afla in subordinea Ministerului Justitiei sau a tribunalelor. In alte 17 tari, Registrul Comertului se afla in subordinea altui minister, cel al Finantelor sau al Economiei.

Doar in Italia si in Olanda situatia difera. In Italia, Registrul Comertului e in subordinea Camerelor de Comert, dar acestea sint institutii publice in cadrul administratiei publice locale, iar in Olanda, Camerele de Comert se afla sub controlul Ministerului Afacerilor Comerciale, care isi aproba bugetul de venituri si cheltuieli“, afirma Monica Macovei.

Santajul cu chiria
In momentul de fata, Ministerul Justitiei achita lunar aproximativ 500.000 de euro chirie pentru sediile Registrului Comertului din toata tara direct catre Camerele de Comert din judetele respective. Aceste chirii au fost marite in ultima perioada, ca o forma de presiune a Camerelor de Comert asupra Ministerului Justitiei. Daca Guvernul va aproba transferul, sursele noastre sustin ca sefii Camerelor de Comert au de gind sa reduca pretul chiriilor sau chiar sa le anuleze.
 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

13 comentarii

 
1
milli 30-Mar-2008 21:38
Deci, se va face!
In sfirsit, pohta ce-a pohtit Misu Vlasov, socrul lui Troaca! De 3 ani se zbate pt Registru! Daca reuseste, va fi un tun pe ultima suflare a a mandatului liberalilor, asa cum a fost Rompetrol, pe ultima suflare a mandatului psd.
2
nicolae75 30-Mar-2008 23:46
vlasov
da, asa e, vlasov profita de summit ca sa aranjeze lucrurile cu RC. mama lor de guvernanti, fac ce vor in tara asta.
3
maestruldego 31-Mar-2008 00:10
no comment
Cum ajung moldovenii la putere, cum isi vad de propriul interes...Vlasov din Iasi are doua fiice, Ingrid si Vanda. Ingrid Vlasov, buna prietena cu un alt iesean de marca, Dan Stratan, nume ce apare si in dosarul Stamen Stancev, om de incredere al lui Sorin Ovidiu Vintu. Cine se aseamana, se aduna, nu! Interesanta deschiderea asta din Cotidianul, desi un pic contra intereselor actionarului majoritar!
4
carcotasul50 31-Mar-2008 00:12
hotie ordinara imbracata in catifea
ce rushine!!!! n-o avea jena ministrul silaghi sa faca asa comentarii de tot rasul? Ce anomalie? Si care e situatia normala? Chiar nu vede nimeni din tot guvernul ala ca se pregateste furtul secolului?
5
Marius Delaepicentru 31-Mar-2008 02:56
Nu e "privatizare"
...ci "restiturirea proprietăţii". Sau, mai bine zis, scoaterea statului de unde nu-i fierbe oala. Măsura trebuia luată încă de acum trei ani.

Dacă vă amintiţi, în guvernarea Năstase, RC a fost naţionalizat. Iar cine se opune separării RC de stat, ar trebui să militeze şi pentru naţionalizarea notariatelor şi chiar şi pentru desfiinţarea Bursei.
6
Buduru 31-Mar-2008 08:11
N-am nimic impotriva...
cu conditia sa fie eliminata obligativitatea inregistrarii la Registrul Comertului! Este inadmisibil (si exista mai multe exemple!) sa infiintezi o firma privata, apoi, printr-o lege, sa obligi toate celelalte firme sa deruleze afaceri prin intermediul tau!
7
ceramica 31-Mar-2008 10:19
e normal
a fost luat cu japca de psdisti,sa-l ia camerele inapoi ca ele l-au infiintat
8
bilbofil 31-Mar-2008 10:21
@Delaepicentru
Marius Delaepicentru (31-Mar-2008 02:56)
Nu e "privatizare"
...ci "restiturirea proprietăţii". Sau, mai bine zis, scoaterea statului de unde nu-i fierbe oala.
De acord ca reteaua ORC a fost nationalizata cu in buna traditie a regimului de democratie populara.

Pe de alta parte insa, ORC erau monopoluri private. Asa ca banii din taxe nu au mers doar pentru un serviciu un pic mai civilizat, competent si eficient decit cele din sectorul public, dar au finanatat de asemenea masiv extravagantele camerelor de comert, cu armate de vicepresedinti si hirtogari, care in mare parte, dupa ce au fost descapusate de pe Registru, au ajuns in pragul falimentului.

O viziune liberala autentica ar trebui sa refuze monopolurile si prin urmare ar trebui creata o piata a serviciilor de registru. Pe modelul Arhivei Electronice (de asemenea functioanind sub egida MJ) ar trebui sa existe o structura centrala publica autonoma (pe structura ONRC) care sa gestioneze baza nationala de date, sa reglementeze operatiunile de Registru si sa acrediteze prin proceduri transparente si deschise operatorii RC.

Operator ar trebui sa poate fi orice persoana care indeplineste anumite conditii tehnice, care ofera anumite garantii de onestitate si competenta si care eventual dispune de un portofoliu minim de clienti potentiali (mutatis mutandis ca in cazul fondurilor de pensii private sau, si mai bine, al farmaciilor).
9
Lumy 31-Mar-2008 10:34
Registrul cu taxe
de ani buni la Registrul Comertului se percep taxe exorbitante pt orice hartiuta/chichita pe care legea te obliga sa o ceri sau sa o depui acolo . Schimbarea palariei ne va lasa pe noi cu aceeasi,, Maria -sa - suprataxa -la-orice'' .
10
Marius Delaepicentru 31-Mar-2008 14:38
Corect!
bilbofil (31-Mar-2008 10:21)
@Delaepicentru
De acord ca reteaua ORC a fost nationalizata cu in buna traditie a regimului
Ai dreptate. Dacă rămîne monopol, degeaba îl privatizezi, degeaba îl naţionalizezi.

Acuma, dacă ar fi după mine, şi Biroul de Credite ar trebui demonopolizat, cu atît mai mult, cu cît, dormitorii lui funcţionari uită mai mereu să actualizeze baza de date a datornicilor, şi presupun că încă se mai cîcîie să facă baza de datornici cu bonitate mare. Ia să apară vreo 5 concurenţi, să-i vezi pe puturoşii de azi cum încep să zbîrnîie!
11
magicianulincompetent 31-Mar-2008 14:53
Alte surprize
Va mai spun eu ceva, legat tot de camera de comert...dar de cea din bucuresti. Zilele astea are loc o preluare cu forta a acesteia....Va fi o mare surpriza..."prietenii stiu de ce." Dom Vlasov nu doarme... Domnilor ziaristi..daca vreti investigatie adevarata..cercetati putin..preluarea asta surpriza
12
ionutz79 31-Mar-2008 14:58
registrul comertului
Dupa ce camerele de comert au pus pe picioare registrul guvernul Nastase la trecut la ministerul justitiei. Adica tu construiesti ceva iar cand merge vine cineva si-ti ia toata munca. Conducerea camerelor de comert din cate stiu este aleasa de catre membrii adica oamenii de afaceri inscrisi, cei care si contribuie de altfel la registu. Astfel ca PSD-ului nu-i convenea ca nu poate controla acest domeniu si mai pot unii carcotii impotriva lor. E mai bine in opinia mea ca registrul sa fie controlat de catre camerele de comert, care nu au o conducere numita politic, totodata birocratia este mai redusa decat la justitie.
13
magicianulincompetent 31-Mar-2008 15:01
pt milli
milli (30-Mar-2008 21:38)
Deci, se va face!
In sfirsit, pohta ce-a pohtit Misu Vlasov, socrul lui Troaca! De 3 ani se
mai are de preluat camera bucuresti..dar in cateva zile va rezolva problema
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
ANCHETA