Home » Home » Interviu » Florin Piersic: „Nu am dus nici o scrisoare în Franţa“

Florin Piersic: „Nu am dus nici o scrisoare în Franţa“

08 Ian 2009 Razvan Mihai Vintilescu | 13 comentarii | 9814 vizualizari
Rating:
14 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
L-am întâlnit pe Florin Piersic în culise, la Sala Mică a Palatului. I-am arătat actele din arhiva CNSAS şi am vorbit despre ele preţ de jumătate de oră. A fumat patru ţigări, s-a descheiat la cămaşă, iar la un moment dat şi-a scos şi ciorapii.
 
L-aţi cunoscut pe preotul Constantin Tomescu?
Nu. Niciodată. Mă uit acum la fotografia lui şi mi-aş fi adus aminte de el. Eram un băiat de 22 de ani şi aţi constatat că am o memorie foarte bună. Nu l-am văzut în viaţa mea şi nici nu am auzit vorbindu-se de el în familia mea. Tatăl meu, probabil, l-o fi cunoscut pe domnul Tomescu.
 
Aţi dus o scrisoare în Franţa, în 1958?
Nu. Pentru mine nu era nimic să vă spun „da, am primit o scrisoare de la Tomescu, am dus o scrisoare, nu ştiam despre ce e vorba în ea, m-am dus să-l caut pe ăla“. Dar pe cine să caut? Nu ştiam pe nimeni la Paris, nu aveam nici un ban. Poate că dacă
mi-ar fi dat, nici nu aş fi făcut aşa ceva, pentru că eu ştiam cât de aspră e situaţia în România. Simţeam cât de dură e.
 
Şi atunci, de ce scrie în documentele Securităţii că aţi dus această scrisoare la Paris?
Nu ştiu. De unde să ştiu?
 
V-a dat vreodată tatăl dumneavoastră vreo scrisoare din partea lui Tomescu?
Nu mi-a dat niciodată aşa ceva. În 1958 eram pentru prima dată într-o delegaţie, condusă de domnul George Macovescu, ministrul Cinematografiei. Ieşeam prima dată din ţară.
 
Ce interes avea Tomescu să declare că l-aţi ajutat să ia legătura cu Visarion Puiu?
Bănuiesc că Tomescu i-o fi spus tatălui meu: „Ştefane, dă scrisoarea asta băiatului tău dacă se duce în Franţa, să i-o predea mitropolitului“. Ca să nu îl refuze, poate i-a spus că o să mi-o dea. Şi atunci, nu bănuiesc, sunt sigur că nu mi-a dat-o. Probabil a rupt-o.
 
Din acte rezultă că scrisoarea a ajuns în Franţa. Nu credeţi că putea fi vorba de un târg făcut de tatăl dumneavoastră ca să vă protejeze şi să fi dus el scrisoarea la Securitate?
Nu. Nici vorbă. Nu îl cunoaşteţi. El era un fel de Piersicul ăsta care sunt eu. El dacă a primit-o a rupt-o şi i-a zis lui Tomescu ăsta că i-a dat-o lui Florin. Dar mie nu mi-a dat-o. El nu s-ar fi dus la Securitate după cât a suferit.
 
Numele dumneavoastră apare însă în acte-cheie, în acte oficiale. Nu credeţi că era normal să fi fost chemat pentru anchetă?
Da, trebuia să fie chemat tatăl meu sau să fiu chemat eu. Dar dacă n-am făcut-o, dacă nu am dus nici o scrisoare, de ce să mă cheme? Eu cred că tatăl meu putea să scrie acest lucru în memoriile sale. Dar niciodată în însemnările lui n-am găsit nimic despre acest Tomescu. Şi am găsit în schimb o groază de prieteni de-ai lui.
 
Pe dumneavoastră a încercat vreodată Securitatea să vă racoleze?
Într-o zi mă pomenesc că un colonel care conducea destinele Teatrului Naţional din Bucureşti îmi dă întâlnire lângă Miliţia Capitalei şi îmi zice că trebuie să merg cu el într-un loc. Când am ajuns acolo, îmi spune: tu eşti un actor atât de tânăr şi deja popular. Din când în când să ne faci o hârtie dacă poţi despre cei care boscorodesc prin teatru, care sunt nemulţumiţi. Eu am spus: eu nu pot să fac aşa ceva şi mă mir că dvs. mă chemaţi aici pentru că nu mă cunoaşteţi şi eu abia aştept să povestesc… Nu, să nu povesteşti nimic despre ce s-a întâmplat aici, mi-a spus colonelul. Cum să scriu pe o hârtie despre un coleg de-al meu? Atunci ei mi-au dat liber şi au spus gata, dar să nu povesteşti niciodată la nimeni. Niciodată n-am spus ceva rău despre un coleg de-al meu. Aşa am fost crescut.
 

 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

13 comentarii

 
1
Bogdan69 09-Ian-2009 00:06
citat
" Este o ruşine naţională faptul că eu, ajuns la vârsta aceasta, de 73 de ani, sunt denigrat în faţa poporului, care ştie că n-am fost politician, că n-am fost securist. Sunt uluit în faţa acestei porcării fără seamăn. Mie tatăl meu nu mi-a dat niciodată nimic decât iubire, dragoste şi m-a păzit de cei din jurul meu. Nu mă punea el într-o astfel de situaţie."
Florin Piersic
2
inimarea 09-Ian-2009 00:25
Suflet de copil
Florin Piersic trebuia să-i dea o smetie lu' Vintilescu. Dar, suflet de copil, încearcă să facă - încă o dată - o înţelegere cu Spînu.
Nu, serios, Vintilescule - nu-i aşa că eşti spîn?
3
mosh Califar 09-Ian-2009 06:26
Boul si actorul
Bine ma daca iti spune omul CLAR ca NU e asa, de ce mai publici ... aia ?(Mesaj editat Cotidianul)
4
turin.ro 09-Ian-2009 06:52
Pe ce va bazati?
Problema acestor dosare este absoluta lor lipsa de credibilitate. Se stie ca, in acea perioada, cei care anchetau nu prea aveau studii corespunzatoare. Scopul anchetelor era de a demonstra cu orice pret vinovatia acuzatului si nu de a afla adevarul. Subminarea increderii in cei apropiati prin probe false era una din metodele folosite pentru al determina pe cel cercetat sa "marturiseasca".

Informatorii, de cele mai multe ori, erau persoane lipsite de o minima obiectivitate, actionand din invidie, exces de zel, prostie, frica sau...interes. De aceea marturiile lor sunt foarte putin credibile. Pentru a afla adevarul trebuie corelate cu alte probe mai solide.

Dar, pe langa aceste aspecte, mai crede cineva ca in ziua de azi confectionarea unor dosare absolut "autentice" ar mai fi o problema pentru un serviciu secret care se respecta?

5
6_6_6 09-Ian-2009 08:47
vintilescule,
toti faceti cursul intensiv de inchizitori cu tismaneanu?

si tu si ptarasconiu si teodorescu?

lipsa bunului simt va va pierde. veti scrie voi, dar nu veti deveni nicodata scriitori, purtatori de mesaj.
veti esua in mediocritatea pe care o promovati!
6
Ghelasie 09-Ian-2009 10:16
Vintilescule, tata....
suferi si tu de boala cronica a generatiei PRO- necunoasterea datorita lipsei apetitului pt carte!Tu, precum toata gasca de asa zisi istorici de la CNSAS nu aveti minime cunostinte despre istoris recenta a Romaniei; iata de ce:trebuia sa mentionezi ca Zelea Capitanul l-a inpuscat pe Prefectul Iasilor- Manciu,mai trebuia sa sti ca toate fractiunile cuziste s-au transformat in Miscarea Legionara- grupare fascista,scoasa in afra legii, adica desfiintata de Maresal in urma rebeliunii din ianuarie 42, ca legionarii (unii) au comis in numele crucii si anticomunismului mai multe crime, ca au fost dusi a mititica si de Maresal.Cat priveste Securitatea acelor ani,baga nasul pe internet si vezi cine au fost sefii institutiei, de la centru la regiuni- vei vedea ca toti ,MAREA MAJORITATE ,ERU JIDANI. Deci nu trebuie sa te miri ,Visarion Puiu fost Mitropolit in Basarabia- locul de veci al multor evrei nevinovatiin perioada pe c rea a pastorit-o.Cat il priveste pe Piersic (mie nu-mi place), srviciile de informatii nu lucreaza cu paznici si femei de serviciu ci cu indivizi care au "posibilitati de patrunrede in locuri si medii de interes operativ". dixit.
7
1540206044453 09-Ian-2009 10:25
Florin Piersic si securitatea
Domnilor daca privim retrospectiv in urma vedem nenumarate exemple de linsaj mediatic asupra unor oameni care au avut ceva de spus in cultura si civilizatia romanilor. Plecind din deceniul 4 al secolului trecut cand oameni de valoare au fost inchisi dar despre care se vorbeste mai putin cum ar fi: Vasile Voculescu Petre Tutea, si lista ar putea continua, sau cei care au emigrat au fost interzisi de regimul comunisto-stalinist cum ar fi Mircea Eliade, Eugen Ionesco, Emil Cioran chiar si cei ramasi in tara au fost denigrati cum ar fi Lucian Blaga, George Calinescu Eugen Lovinescu chiar si Mihai Eminescu a fost cenzurat, in special publicistica.Iata insa ca si dupa asazisa revolutie linsajul mediatic continua. A fost atacat marele Sadoveanu, Zaharia Stancu, Eugen Barbu, mai recent Adrian Paunescu omul care oricit i s-ar reprosa ceausismul are totus meritul ca a creat miscarea culturala care s-a numit Cenaclul Flacara si care a dus la descoperirea de talente, a relansat melodii si versuri celebre,interzise in perioda stalinista(desteaptate romane, imnul lui Iancu, etc.). Sa-l mentionez pe scriitorul poetul si pamfletarul Corneli Vadim Tudor care datorita caracterului sau vulcanic a fost balacarit cu virf si indesat de catre haita de ,,elitisti" cu ajutorul jurnalistilor fara coloana vertebrala. Iata ca acum a venit rindul actorilorcare nu s-au inregimentat in curentul elitist al reustatorilor stalinismului mascat. Totul era previzibil mai ales cu lucrarea de condamnare a comunismului, care condamna exact perioada de relaxare de dupa 1965 cind rind pe rind cominternisti stalinisti au fost inlaturati din fruntea bucatelor. Sunt sigur ca Tismaneanu nulea putut ierta lui Ceausecu si celor din jurul lui faptul ca tatal sau a fost inlaturat de la conducere si faptul ca a stabilit legaturi diplomatice cu Miscarea Pentru Eliberarea Palestinei. Domnilor jurnalisti nici nu va dati seama cit rau semanati in societatea romaneasca lansand diversiuni la comanda stapinilor nesatui.
8
Alain 09-Ian-2009 12:09
rebeliunea legionara in 1942 ???
stai cam prost cu istoria. Probabil ai facut scoala in perioada comunista. cat despre rolul evreilor in ascensiunea comunistilor din Romania, exista destule carti la ora actuala ca sa te documentezi. Sunt convins ca Stefan Piersic, tatal actorului, a fost obligat la iesirea din inchisoare sa semneze celebrul angajament cu securitatea. Nu pot sa afirm insa ca l-a onorat, nici ca nu l-a respectat. Totusi ar trebui lamurite anumite aspecte legate de lotul Tomescu. In special, nu reiese clar daca scrisoarea a ajuns la Visarion Puiu si de ce, nimeni din familia Piersic n-a fost deranjat de securitate, atat vreme cat se stia de prietenia dintre Tomescu si Piersic tatal. E pacat sa planeze dubii asupra unui nevinovat(Florin Piersic) , dar e si frustrant sa afli ca actorul preferat a fost un colaborator de seama al secu\'. Participarile frecvent la manifestarile culturale cinematografice de peste hotare ale unui actor nu implica neaparat ca era omul securitatii, dar multi dintre actori au fost abordati in acest sens: cati dintre ei au avut demnitatea sa refuze postura degradanta de a-si turna colegii, in numele unui fals patriotism?
This is the question.
9
aretia 09-Ian-2009 19:51
si ce
relevanta are faptul ca si-a scos ciorapii? sau asta ti-a sugerat consideratia pe care omeriti!
10
reluc 12-Ian-2009 12:36
piersic
minti ticalosule!!!
11
mcgogoo 13-Ian-2009 11:01
asta e ziarist?
ori articolul e scris pt tiraj/audienta ori asta care l-a scris e un imbecil. ca sa nu mai zic de sefii care publica un articol fara probe...
12
GIANINA PARIS 29 17-Ian-2009 11:32
Ce mare porcarie si mizerie fac unii....
De ce sa te intereseze Vinti' ceea ce a facut Piersic??te ajuta asta sa vinzi mai mult??sau sa te faci cunoscut??eu care sunt in domeniu intr-o tara in care mai exista si adevar,mi-e scarba de ceea ce scrii,fara nici o proba tangibila, doar vorbe, voi cei care sunteti niste gunoaie invatati sa respectati demnitatea oamenilor!!
Totul se axeaza doar pe vorbe in vant in tara aia de nebuni.
Noi cei din diaspora am vrea tare mult sa va vedem spanzurati, sa ne putem si noi intoarce intr-o tara curata. Unde esti tu Tepes doamne?!
In privinta d.lui Piersic,eu retin doar faptul ca ne-a adus caldura in inimi de-a lungul anilor.Familia mea a fost persecutata de Securitate pt simplul fapt ca nu a facut parte din sistem.Noi cei din Ardeal suntem oameni cu 'mintea inceata' cum spuneti voi cei din sud , dar cel putin suntem CORECTI....
Si pana la urma Vinti' nu puteai sa scrii si tu ceva mai interesant ca ne-ai plictisit pe toti cu povestea ta ....crezi ca o sa il iubim mai putin ?!
Dispretul il pastram pt tine Vinti'.Te rog pune mana pe carte si scormoneste putin in politica din tara aia,sau aduna niste oameni pentru a schimba ceva,fiu de securist!!

13
Gugu 02-Feb-2009 22:27
Sunt de acord cu Marius Tuca
Bogdan69 (09-Ian-2009 00:06)
citat
" Este o ruşine naţională faptul că eu, ajuns la vârsta aceasta, de 73
In ceea ce priveste autorul acestui articol, sunt de acord cu Marius Tuca: (citez din memorie:) el nu este un jurnalist de investigatie care propune un caz de demitizare a unui geniu de nationalitate romana. Nu. El este un bou. Am incheiat citatul. Gugu, Baia Mare
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
INTERVIU