Home » Home » Reportaj » De ce sunt trişti copiii în România

De ce sunt trişti copiii în România

22 Mai 2008 Raluca Ion | 20 comentarii | 14395 vizualizari
Rating:
53 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
Necazurile uşoare pe cântarul adulţilor sunt de fapt uriaşe când apasă pe un copil. Lupta pentru dominaţie a prichindeilor din grupa mică e la fel de sălbatică precum cea dintr-o sală corporatistă de consiliu, părinţii le întind programul de lucru cu literele, beţişoarele şi cifrele pe 12 ore, petrec foarte puţin timp cu ei şi le impun standarde de performanţă atât de ridicate încât specialiştii trag concluzia că nu îi iubesc cu adevărat.
 
Singura ambiţie pe care un părinte ar trebui să o aibă pentru copilul său este ca el să fie fericit, spun psihoterapeuţii
Singura ambiţie pe care un părinte ar trebui să o aibă pentru copilul său este ca el să fie fericit, spun psihoterapeuţii.
„Vreau să mă duceţi la orfelinat!“, spunea fetiţa unei familii înstărite care muncea 48 de ore din 24 ca ei să nu-i lipsească nici o păpuşă la care ar fi putut pofti din faţa unei vitrine cu minunăţii Walt Disney. Neuropsihiatrul Iuliana Dobrescu, şefa catedrei de Psihiatrie a Copilului şi Adolescentului din cadrul UMF „Carol Davila“, a primit-o în cabinetul său de la Obregia împreună cu nişte părinţi disperaţi: „Avea şase anişori şi mi-au adus-o părinţii: «Nu ştim ce are fetiţa noastră, nu râde niciodată». Şi într-adevăr, am văzut o puştoaică atât de matură, încât am zis că nu e copil, e adult. Vorbea perfect, într-un limbaj extrem de evoluat şi, într-o zi, hodoronc-tronc, le-a zis părinţilor: «Vreau să mă duceţi la orfelinat. Eu nu am părinţi, nu vă mai iubesc, nu mai vreau să stau cu voi. Nu am nevoie de toate aceste jucării, daţi-le copiilor săraci de la orfelinat». Atât de matură era şi atât de tare îşi dorea, ce-şi dorea? Să-i pedepsească pe părinţi pentru nefericirea pe care o simţea“.

Mersul la grădiniţă, scurtimea celor 10 minute pe zi de joacă cu mama ei, luptele pe care trebuia să le dea cu ziarul şi cu televizorul pentru atenţia tatălui o făcuseră pe micuţă să vrea să aleagă viaţa de orfană. „Ea se agăţa de piciorul tatălui când acesta pleca la serviciu, să nu plece, şi el enervat, urla: «Dar lasă-mă în pace! mereu întârzii din cauza ta! Uită-te şi tu, ai tot ce vrei! Ce-ţi mai trebuie?». Vorbele astea echivalau cu câteva palme.

Le-am spus să dea toate jucăriile, ei le-au ascuns într-un pod, şi să o lase să-şi păstreze una singură. Am rugat-o pe mamă să îşi ia câteva zile de concediu. Mama a fost foarte deşteaptă, ce credeţi că a făcut? A construit două păpuşi din hârtie creponată foarte frumoase, cu roşu, cu albastru, cu portocaliu, şi, a doua oară când a venit, fetiţa le ţinea în mână ca pe cele mai sfinte jucării pe care a putut să le primească vreodată. Erau făcute de mama ei, erau păpuşi cu dragoste“, descrie Iuliana Dobrescu materia primă a jucăriilor cu adevărat frumoase.

Chiar dacă părinţii fac din camera unui copil muzeu de maşinuţe şi de păpuşi, chiar dacă îi dau în dar toţi spiriduşii şi toate zânele din plastic şi mătase pe care le pot cumpăra, asta nu înseamnă că îi vor transforma viaţa într-una de basm. Ba din contră, a văzut Iuliana Dobrescu: „O fetiţă, nu pot să o uit, de cinci ani, a venit cu o Barbie cu aripi. Şi era o păpuşă mare şi roz şi fetiţa cu moaţe roz şi mama îmbrăcată în roz, păreau foarte fericite. Şi eu întreb: «De ce aţi venit?». Şi mama, cu lacrimi în ochi, mi-a spus: «Este foarte tristă». Mă uitam aşa la ea, îşi lăsase păpuşa într-o parte, nici nu o mai vedea“.

Explicaţia este una medicală, continuă neuropsihiatrul: „La un moment dat, copilul se satură de recompense şi ca să poată simţi şi el o bucurie are nevoie de altceva. Astfel că în scurt timp ajunge la luna de pe cer. De ce? Pentru că nu se mai construiesc circuitele neuronale ale recompensei. Perioada în care un copil aşteaptă un cadou, o jucărie, o rochiţă duce la construirea lor. Trebuie să treacă mai întâi o săptămână-două prin faţa vitrinei în care este expus lucrul respectiv, să şi-l dorească, dacă recompensele îi sunt oferite imediat e sufocat“.

Neuropsihiatrul Iuliana Dobrescu s-a îngrozit de programul ticsit de sarcini al unora dintre pacienţii ei nu mai mari de 10 ani: trezirea la 6 dimineaţa, şcoală până la prânz, apoi after school până seara la 7.00.

„Păi cum să nu fie copilul ăla trist, când n-o să-şi mai vadă nici casa, nici mama, nici şcoala? Recent am avut o pacientă care pleca dimineaţa la şcoală şi venea seara, un copil cu ADHD, deci un copil cu instabilitate şi deficit de atenţie, nu foarte mare şi nu foarte grav. Totul s-ar rezolva dacă s-ar întoarce de la şcoală la ora 12.00, ar fi lăsată şi ea vreo două ore să alerge, după care şi-ar face lecţiile cu bona, iar seara s-ar bucura şi ea de părinţii ei. Bineînţeles că dădeau la început din colţ în colţ: «Doamna doctor, dar cum să nu o mai lăsăm la afterschool?». Până la urmă s-a rezolvat, că părinţii erau oameni inteligenţi şi au înţeles. Dar uneori părinţii sunt atât de încrâncenaţi de viaţă şi atât de disperaţi şi îşi varsă spaima de ziua de mâine pe bietul copil“.

Aura Stănculescu, directoarea Centrului de Resurse şi Asistenţă Educaţională al Municipiului Bucureşti, care coordonează activitatea consilierilor psihologici din şcolile Capitalei, a văzut cum suferă copiii pentru o notă, din cauza părinţilor: „Copiii programaţi din familie pentru performanţă înaltă, supraresponsabilizaţi, trăiesc o stare de angoasă când iau o notă mică, pentru că anticipează momentul în care vor ajunge acasă, momentul pedepsei, certei. În timp, ajung demotivaţi, lipsiţi de încredere în ei, au o imagine negativă faţă de sine, n-au fermitate în luarea deciziilor, n-au curajul să-şi exprime propriile idei şi spun întotdeauna ce cred ei că îşi doresc ceilalţi să audă“.

Încăpăţânarea familiilor de a vedea în copii mântuitorii nereuşitelor întregului neam, dorinţa de a le construi cu forţa, din snobism, destine de staruri ale afacerilor sau ştiinţei şi presiunea la care cei mici sunt supuşi pentru a pune pe masa părinţilor cele mai mari note au condus-o pe Iuliana Dobrescu spre nişte concluzii triste: „Eu nu cred că mulţi părinţi îşi iubesc copiii de-adevăratele, asta a fost una dintre descoperirile mele cele mai groaznice. Consideră că un copil este un bun pe care Dumnezeu li l-a dat lor şi din care trebuie să obţină performanţă. A-ţi iubi copilul înseamnă a dori fericirea lui. Fericirea unui copil înseamnă confortul lui emoţional. Atunci nu îl omori să ajungă olimpic, nu pot ajunge toţi olimpici, n-au toţi acelaşi IQ, eşti fericit tu că el este fericit!“.

Psihologul Alfred Dumitrescu ştie o lecţie simplă, de care multe mame şi mulţi taţi nu au habar: un copil creşte şi se dezvoltă afectiv şi intelectual chiar şi atunci când nu face nimic. „Are nevoie să îi hălăduie mintea, să îşi facă scenarii de viaţă, să îşi construiască lumea interioară. Un copil învaţă când se joacă, iar din jocul cu un băţ, pe care şi-l imaginează cal sau orice altceva, învaţă mai mult decât din jocurile pe calculator. În jocurile pe calculator intră într-un scenariu definit de alţii, nu îşi construieşte propriul scenariu. Copiii de azi sunt inhibaţi de prea multă lume din afară: instrucţia forţată, televizorul, netul, care vin cu forme exterioare gata făcute, iar ei nu mai au o lume a lor. Există riscul ca atunci când vor creşte nu îşi vor fi suficienţi lor înşişi, să caute tot timpul stimulente exterioare şi de aici pleacă dependenţele de toate felurile“.

Tristeţea copiilor trece, de multe ori, neobservată de adulţi. Cine se uită la un micuţ trist de până în şase ani va vedea un bosumflat răutăcios, aşa cum cei care se uită la un copil care suferă de ADHD (deficit de atenţie şi tulburare hiperkinetică) văd un mic obraznic. „Nimeni nu ştie că el e trist. Fiind răutăcios, stârneşte în jur furie şi mai tare se înrăieşte şi el. Când îmi vine un astfel de copil, spun oftând: «Eu cred că tu eşti tare trist»! Şi el, simpatic aşa, mă priveşte, pentru că sunt prima persoană în viaţa lui care îi legitimează trăirea, şi oftează: «Da!»“, povesteşte Iuliana Dobre. Alt motiv pentru care părinţii n-au ochi pentru tristeţea copiilor este că îşi închipuie că tristeţile unui om mic trebuie să fie unele neapărat mici.

„Din contră, problemele lor sunt mai mari, pentru că sunt mai puţin echipaţi social. De aceea trebuie luat în serios, nevoile şi problemele lui nu trebuie luate în derâdere“, prescrie reţeta atitudinii ideale Alfred Dumitrescu. Tristeţea unui copil, rămasă neobservată, creşte pe nesimţite, ca o tumoră, până ajunge la depresie, iar de la depresie nu-i mult nici până la sinucidere. Cel mai tânăr pacient al Iulianei Dobrescu care a încercat să se sinucidă avea nu mai mult de nouă ani.

„Suicidul este din ce în ce mai frecvent la vârste fragede. Cel mai tânăr pacient pe care l-am avut cu tentativă de suicid, un băiat, încercase să-şi pună capăt zilelor prin strangulare. Pentru un adult motivaţia pare de neînţeles, au existat copii care s-au sinucis pentru o notă sau pentru că mama plecase la muncă în Italia. Aceşti copii trăiau de luni întregi o mare tristeţe, nerezolvată“.

O zi de joacă la grădiniţă, împreună cu colegii, poate fi mai rea în unele cazuri pentru un năpârstoc decât o zi cu injecţii şi doctorii amare: „Relaţia cu alţi copii este un motiv foarte important de tristeţe, relaţiile sunt foarte fruste, uneori crude sau chiar sadice. Copiii exprimă în mod direct ce simt unii faţă de ceilalţi, nu au nici un fel de filtru social. Sunt relaţii ca în junglă, de dominaţie şi de supunere, relaţii pe care nu le mai vezi decât în lumea corporatistă, trăiri care se mai activează doar în boardroom“, calculează Alfred Dumitrescu intensitatea luptei pentru supremaţie dintre puii de om.

Specialiştii spun că cei mici trebuie învăţaţi cum să îşi gestioneze relaţiile încă de la trei ani, prin diverse jocuri în care sunt puşi în situaţii extreme. Într-unul dintre ele, copilul trebuie să îşi imagineze că un coleg îi fură o jucărie şi îl îmbrânceşte. El poate avea trei reacţii, spune Iuliana Dobrescu.

„Ori sari la bătaie, ori te retragi, ori îngheţi de frică: fight, flight sau freeze. Băiatul meu nu mai scotea o vorbă şi pleca. Îmi aduc aminte că avea trei ani, eram la mare şi îi luase un copil colacul. Şi îl văd că pleacă, nu se bate, nu strigă şi nu se apără. Pentru că eu voiam să se apere. Mi-am dat seama că nu are un comportament adecvat. Şi am început eu să-l învăţ, l-am învăţat să spună «nu», «nu vreau», bineînţeles că trebuie să îmbraci cuvântul «nu» în «te rog». Astfel încât la 14 ani ştie cum să se apere şi n-a venit niciodată acasă cu vânătăi. Cea mai bună modalitatea de a reacţiona în viaţă este cea asertivă: dacă stai şi rabzi, suferi, dacă eşti violent şi sari la bătaie, iarăşi suferi“.

O jucărie mai frumoasă a unui coleg, un tort mai mare, o zi de naştere sărbătorită mai spectaculos sau o excursie la Disneyland, pe care un alt coleg poate să o facă oricând, picură iar amar în inima unui copil, oricât i-ar spune părinţii că în viaţă contează ce-ai în minte şi în suflet, nu în buzunar.

„O greşeală a părinţilor este discursul dublu. Ei îi spun copilului că nu trebuie să îi invidieze pe ceilalţi, că nu contează ce au ei, dar, pe de altă parte, în viaţa lor de zi cu zi arată că valorizează posesiunile materiale şi sunt frustraţi că nu au maşina unuia sau casa altuia“, spune Alfred Dumitrescu. Scandalurile din familie, grijile legate de bani şi de locul de muncă, supărările părinţilor pot otrăvi, dacă nu sunt bine ţinute în frîu, viaţa unui copil, avertizează psihologul: „De multe ori este ocrotit dezastruos, nimeni nu îi spune ce se întâmplă. Nu i se spune, dar i se arată, simte, dar nu poate să înţeleagă. Copilul poate dezvolta o serie de fantasme, fie începe să creadă că el este de vină, fie simte o teamă îngrozitoare de ce ar putea să se întâmple“.


Copiii sunt speriaţi de şcoală

În ultimii 10 ani a crescut numărul copiilor de până la patru ani cu ADHD (tulburare cu deficit de atenţie şi hiperactivitate/impulsivitate - n.r.), combinat cu tendinţe autiste: nu vorbesc, sunt foarte agitaţi, ţopăie, aleargă, nu privesc în ochi şi nu au limbaj verbal. În grupa de vârstă 6-14 ani, pe lângă ADHD, apar depresia, anxietatea şi fobia şcolară generată de presiunile pe care le fac şi părinţii, şi şcoala asupra lor.

„Presiunea şcolară este fantastic de mare în România. De ce? Este teama de ziua de mâine: «Dacă nu învăţaţi va fi vai de capul vostru!», asta li se spune cel mai frecvent amarâţilor ăstora de copii. Între 14 şi 18 ani creşte refuzul şcolar, abandonul şcolar, că le-a intrat în suflet ura de şcoală în cei 14 ani“, spune Iuliana Dobrescu. Un mare minus al şcolii româneşti rămâne, în opinia sa, faptul că are o programă mult prea ambiţioasă: „Continuă să greşească printr-o programă ridicol de performantă. S-a considerat ani buni că şcoala românească e o fabrică de olimpici. Trebuie să identificăm olimpicul şi să îi facem o programă diferenţiată faţă de copilul cu IQ normal“. Bulversarea societăţii româneşti a dus, crede Iuliana Dobrescu, la bulversarea relaţiilor dintre elevi şi profesori: „Copiii râd de hainele profesorilor şi atunci ei dezvoltă respingere faţă de copii: «Ce faci tu aici? Vii cu Mercedesul la şcoală şi ţipi la mine?».

Schimbările continue prin care trece învăţământul românesc reprezintă unul dintre motivele pentru care copiii devin dezinteresaţi de şcoală, a văzut Aura Stănculescu, directoarea Centrului de Resurse şi Asistenţă Educaţională al Municipiului Bucureşti. „Am sesizat la copiii de clasele a V-a şi a VI-a o stare de confuzie şi de lipsă de implicare în ceea ce priveşte activitatea şcolară, numai gândindu-se că ceea ce li se aplică acum celor din clasele a VII-a şi a VIII-a nu li se va mai aplica şi lor şi atunci nu îşi mai bat capul, aşteaptă să vadă ce se va întâmpla la momentul ăla.“



Depresia copiilor, vindecabilă

Neuropsihiatrul Iuliana Dobrescu spune că vulnerabilitatea la depresie este transmisă genetic. „Nu orice copil ajunge să se întristeze aşa uşor. El este vulnerabil genetic şi dacă începem să întrebăm vedem că a mai fost o bunică depresivă în familia aia, că nu ştiu cine s-a mai sinucis şi atunci trebuie mers la psihiatru. Poate să fie vulnerabil la depresie şi, dacă socialul îi oferă condiţii, dacă se naşte într-o familie defavorizată, cu situaţii traumatizante, cu o mamă plecată la muncă în Italia şi cu o bunică depresivă care îl bate la cap să înveţe, că nu ştiu ce i se va întâmpla, atunci face depresie“.

În cazul unei mari depresii, spun specialiştii, apare anhedonia, adică incapacitatea cuiva de a mai simţi chiar şi cea mai mică bucurie. Este foarte important ca părinţii care îşi văd copilul trist multă vreme să îl ducă la psihiatru. Netratată, depresia la copii poate duce la sinucidere. Tratată bine, se vindecă în proporţie de 100%.
 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

20 comentarii

 
1
Bastian 22-Mai-2008 23:10
Excelent articol!
Din pacate, multor parinti din Roamania le lipseste educatia necesara educarii propriilor copii!
2
fariseu 23-Mai-2008 07:36
subscriu!
Excelent articol! Nu ati vrea sa-l multiplicati in zeci de mii de exemplare, separat, si sa-l distribuiti la astia care ne vara sub nas "familia traditionala romaneasca", "normala", pura si sanatoasa in fibra ei, gata sa cada prada, nefericita de ea, homosexualilor si lesbienelor?
3
Micheline 23-Mai-2008 09:49
Articol bun
dar nu intocmai realist. Nu toti copiii care stau fara parinti pana la ora 19 sunt tristi si nu toti "copiii programaţi din familie pentru performanţă înaltă, supraresponsabilizaţi, trăiesc o stare de angoasă". Spun asta deoarece copilul de la care nu se asteapta performante, nici nu le va avea vreodata; de la mine parintii mei intotdeauna au dorit sa iau note mari, sa fiu prima in clasa, sa fac o facultate buna...etc si asta s-a intamplat; fratele meu mai mic, a fost crescut ca baiatul mamii si toata lumea se invartea in jurul lui precum planetele in jurul soarelui; toti erau preocupati de fericirea lui si nu si de performantele scolare; rezultatul lui profesional se concretizeaza in prezent intr-un post de politist la tara. Asta este rezultatul fericirii lui din copilarie.
Cred ca cel mai important este sa stim ce putem sa asteptam din partea copiilor nostri si cat si cand trebuie sa le fim alaturi. Eu chiar daca-mi iau copilul de la gradinita -uneori la pranz si nu la ora 17, el este cu mult mai fericit printre alti copii decat cu mine; de-abia reusesc sa-l bag in casa la orele 21, iar daca nu s-ar intuneca, ar sta si mai mult cu copiii afara. Ii place si calculatorul dar ii plac si diversele jocuri cu copiii in curte. Cred ca secretul unei educatii corecte, sta in gasirea echilibrului -intre programul de la scoala, gradinita si acasa, jocurile pe calculator si cele de afara, afectiune normala din partea parintilor si nu exagerata, respectiv atat cat este bine din fiecare, dar in functie de IQ-l copilului, trebuie sa avem pretentia unor anumite performante scolare. Nu trebuie sa ne gandim numai ca-l facem nefericit daca-l punem sa invete; va trebui sa devina un om responsabil si nu un parazit al societatii.
4
ichybanoff 23-Mai-2008 10:06
Excelent
Excelent articol. Din pacate societaeta post 1989 inca se bazeaza pe valorile comuniste. Prea multi copii se pierd in mediocritate din cauza programului educational. Prea multi copii sunt tristi eoarece inca de la varste fragede li se baga pe gat prea multa informatie. O da si mai sunt si meditatiile. Pai cum sa nu fie tristi copii cand parintii ii trimit la ore suplimetare deoarece zic ei ca nu se descurca. Ii o prostie, in primul rand jicnesti copilul in al doilea rand ii scade respectul de sine. Dar asta este toata lumea se agita dar nimeni nu face nimica.
5
Lucian-Mihai Popa 23-Mai-2008 10:30
Articol genial!
În principiu e deosebit de valabil ceea ce articolul acesta conchide. Eu mă număr cu succes printre cei depresivi, însă nu pentru că părinții mi-au cerut performanțe extraordinare, ci pentru că nu mi-au cerut nimic și nu mi-au oferit nimic. Ca rezultat al complexului deyvoltat inconștient, sau parțial conștien, în mine, caut întotdeauna să demonstrez o capacitate fantastică, chiar dacă nu-mi e în natura proprie. De aici dorința de a avea rezultate pentru care să primesc recompense pe care nu le-am primit niciodată la vîrsta copilăriei. E un sentiment ciudat, dar prin introspecția aproape obiectivă pe care o realizez ajung deseori la concluzia că sunt deja un adult, dar nu unul normal, ci unul cu anumite probleme care țin de sfera psihicului și a psihologiei. Într-adevăr, articolul trebuie multiplicat în mii de exemplare, împărțit ca pliant. Bravo autorului Raluca Ion!
6
vinocris 23-Mai-2008 13:34
Foarte bun articol!
Imi place cum a fost pusa problema si asa se intampla cu multi copii, eu am 2 baieti unul are 11 ani si am vazut ca este mai matur decat eram eu la aceasi varsta, ca vede viata pragmatic se raporteaza foarte mult la ce este in jur ,la economic si are momente cand este trist dar si bucuros. Oricum copiii din ziua de astazi sunt mai dezvoltati ca noi , au o sensibilitate mai mare si sunt mai profunzi, dar intr-adevar trebuie sa fim atenti la nenoile lor, trebuie sa le dam ce au ei nevoie nu ce credem noi ca au nevoie, si asta putem afla comunicand mai mult cu ei Ar fi multe de spus, eu sper sa ii ofer copilului meu ce are el nevoie.
7
dragosal 23-Mai-2008 13:35
Multumiri ziaristei
Rar se intampla sa mai gasesti prin ziare si astfel de articole. Eu citesc zilnic 3 ziare pe net, dar nu imi amintesc sa mai fi citit recent asa articol. Chiar daca ridica alte intrebari sau argumente contra asa cum este prezentat de Comentariul lui Michelle la nr.3, pe care il apreciez.
8
victor_g 23-Mai-2008 14:41
excelent articol
cuprinzator, echilibrat si clar, un articol matur intr-adevar. felicitari autoarei.
9
viobilt 23-Mai-2008 18:07
Foarte adevarat
Eu ma numar printre cei cu depresie,pentru ca parintii mei au gresit mult in educatie si sunt sigura ca multi parinti fac asta.de mica am primit bataie pentru orice nimic,bataie urata doar pentru ca stateam la joaca cu copiii sau pentru ca "unde da parintele creste".Cam asa gandesc parintii la noi si e o greseala enorma.Am primit bataie pana la varsta de 23 de ani cand am decis sa plec de acasa,sa-mi fac o viata proprie si sa ies de sub autoritatea lor.Acum am un copil sensibil pe care nu l-as atinge pentru nimic in lume,incerc sa-i spun si sa-i arat mereu ce mult il iubesc si nu-l conditionez niciodata.Are doar 4 ani si a inceput sa citeasca,dar eu nu il pun niciodata sa o faca pentru ca nu trebuie sa o faca pentru ca vreau eu ci pentru placerea lui.Apropo de comentariul in care se spunea ca fratele ei este "doar politist la tara",e o mare prostie,fericirea nu consta neaparat in studiile pe care le faci ,fericirea si linistea vin dinauntrul nostru.Copiii trebuie motivati pentru a invata,nu trebuie santajati.Iar un copil care nu are rezultatede olimpic trebuie iubit la fel ca oricare altul,nu avem nici un drept asupra copiilor,nu putem proiecta ambitiile noastre asupra lor.Ei nu ne cer sa ii aducem pe lume,facem copii pentru a satisface instinctul nostru matern si avem datoria de a-i iubi si proteja,trebuie sa le oferim siguranta nu sa ii stresam .Toata depresia pe care o datorez parintilor mei se reflecta mult in actiunile mele,dar incerc tot timpul sa ma analizez si sa ma vindec singura fara sa repet greselile lor.
10
Sisan 23-Mai-2008 22:39
Bravo!
Un articol foarte bun. Felicitari!
Ca si o scurta observatie, care sper sa nu supere pe nimeni, cineva trebuie sa fie si politist la tara sau la oras, sofer, menajera, astronaut, pictor sau arheolog. Fericirea nu sta in ceea ce cred altii despre meseria ta, depre statutul tau social, ci in multumirea si implinirea sufleteasca pe care le ai traindu-ti viata.
Ca si parinte, dorinta mea cea mai fierbinte e sa-mi dea Dumnezeu cat mai multe clipe alaturi de copilul meu. Ceea ce le doresc tuturor parintilor!
11
Cata 24-Mai-2008 05:47
Cine-i imbecilu care spune asta????
citez:

„Relaţia cu alţi copii este un motiv foarte important de tristeţe, relaţiile sunt foarte fruste, uneori crude sau chiar sadice. Copiii exprimă în mod direct ce simt unii faţă de ceilalţi, nu au nici un fel de filtru social. Sunt relaţii ca în junglă, de dominaţie şi de supunere.........

cine-i descreiratul care se poate exprima asa despre copii? e adevarat, la ei nu functioneaza decat un singur filtru: al inocentei! copii socializeaza cel mai repede iar bucuria lor este molipsitoare.

v-ati gandit sa daramati si copilaria????

12
cris_stef 24-Mai-2008 09:57
Felicitari pentru articol!
Nimeni nu ne invata sa fim parinti. Si asteptarile noastre sunt haotice. Nici noi, adultii, nu stim exact ce vrem de la noi. Schimbam asteptarile in functie de context, le urcam sau le scadem din valoare.
Waw, cite prejudecati la Micheline. De fapt, cred 90% dintre noi avem prejudecati.
Nu stim niciodata sa apreciem ceea ce avem si ne dorim mereu, si mereu altceva. Ii catalogam pe ceilalti dupa noi, pentru a nu recunoaste miicimea noastra.
Ce ne face sa credem ca un "biet" politist de tzara nu este fericit? Ce increzuti am devenit!
Dar anii nostri de educatie comunista ne-au sadit valorile de astazi. Ori este cel mai bun la mate sau romana, ori nu esti deloc. Readaptat: ori ai cea mai tare masina din oras, ori nu esti nimic.
Felicitari pentru articol. Este chiar greu sa fii parinte.
13
CzC 24-Mai-2008 11:29
Felicitari
Foarte bun articolul si felicitari pentru intentie si efort. In sfarsit apar si la noi ceva articole originale si documentate. Tema e de interes si prea des ignorata pe la noi, in ideea ca psihologia e pentru altii, pentru cei complet sariti sau pentru ipohondrii. Pana la urma orice intrebare sau problema corect pusa e cel mai mare pas inainte. Distanta fata de seria de articole din Adevarul despre "generatia emo" este enorma, aia inca zic despre copii ca se sinucid pentru ca se imbraca in negru si isi fac piercing-uri.:D. Aceeasi atitudine ca prin ceva comentarii, de genu idealizarea copilariei in acelasi timp cu prejudecati de genul 'sunt altfel'='sunt bolnavi'='rezolvam problema prin negare, refuzul ratiunii si o doza de violenta'. "We hold these truths to be self-evident, that all men are created equal, that they are endowed by their Creator with certain inalienable rights, that among these are life, liberty and the pursuit of happiness.":)))
14
Pintea Viteazul 24-Mai-2008 21:56
Copiii sunt tristi deoarece
parintii pornesc televizorul si apare Basescu, care-i sperie.
Apoi apare Blaga si copiii se ascund sub masa. Apoi mai apare cate unul ca Adomnitei, care are calificare de controlor si inginer constructii, cai ferate, drumuri, poduri, sa ne prosteasca copiii. Mai apare cate un idiot care cere scoaterea icoanelor din scoli, si Babiloniada e gata.
15
gheorghe 25-Mai-2008 10:39
Tema execelenta nu poate fi epizata
Micheline (23-Mai-2008 09:49)
Articol bun
dar nu intocmai realist. Nu toti copiii care stau fara parinti pana la ora
Micheline 23-Mai-2008 09:49
Articol bun
dar nu intocmai realist. Nu toti copiii care stau fara parinti pana la ora 19 sunt tristi si nu toti "copiii programaţi din familie pentru performanţă înaltă, supraresponsabilizaţi, trăiesc o stare de angoasă". Spun asta deoarece copilul de la care nu se asteapta performante, nici nu le va avea vreodata;

De acord cu se scrie Micheline, articolul este bun pentru ca tema este de interes si este documentat cu opinile unor specialisti, desi punctele lor de vedere sunt discutabile.
La fiecare copil trebie sa i se adopte metoda potrivita, de educare si stimulare.
Daca nu este solicitat sa obtina performanta el se lasa dus de tentatile vietii, de calculator, televizor, etc.
Solicitarea nu este nociva, este nociva exagerarea.
Responsabilizarea este alt aspect neglijat de multi parinti si chiar de cadre didactice care considera ca sunt copii si li se poate ierta totul.
Orice copil care greseste trebuie sa invete ca pentru erori trebuie sa fi raspunzator. Din pacate scoala nu mai face educatie ca in trecut, se limiteaza la culturalizare.


16
cbercaru 26-Mai-2008 15:31
de ce sunt copii tristi
fetita mea de 2 ani este foarte fericit cand este in prezenta mai multor copii, poate datorita faptului ca sta prea mult timp cu mine( nu ne jucam mereu dar, mancam impreuna , radem impreuna, mergem la plimbare ) . Nu cred ca exista parinti (sau mai exact mame ) care sa nu isi iubeasca copii acest sentiment se naste odata cu nastrea copilului si nu dispare niciodata , poate ca sunt momente cand esti epuizat de problemele cotidiene si nu mai ai chef azi sa te iubesti cu copilul , dar cu siguranta maine regreti si te revansezi. Este adevarat nu exista o scoala unde sa te invete meseria de parinte, dar copilul este fericit ca existi si invata sa se bucure de cele 10 minute de joaca petrecute alaturi de tine. Eu imi iubesc copilul cu toate ca viata mea s-a schimbat radical de cand a aparut in viata mea.
17
Baiat Bun 28-Mai-2008 05:04
De ce n-ar fi copii tristi daca,
in ziare se scriu articole care ii indeamna pe parinti sa-i intristeze pe copii. Mi-e ciuda pe acesti creatori de articole de doi bani, care au priza la public si fac vanzare ziarului.
Foarte putin din ce este scris in acest articol are o tenta educationala pentru parinti. Nimica nu se bazeaza pe cunoastere temeinica a domeniului. Eu am numai exemple opuse acestui articol si pot enumera toti prietenii mei din copilarie. Cei care nu au fost la Walt Disney au posibilitatea sa mearga acuma iar cei ce au fost cand eu eram copil (imi era ciuda pe ei) acuma sunt niste ratati ai societatii.
Romania este o tara in care tot ce se spune la televizor si in presa este SFANT pentru populatie. Nimeni nu vede partea publicitara a acestor articole si toti urmeaza cu sfintenie mesajele publicitare umpland cu "galbeni" buzunarele nepriceputilor care scriu articole care afecteaza negativ viata noastra.
Daca ai ajuns mama si tata inseamna ca ai fost copil.
Esti multumit cum ai crescut? Daca da atunci educa-ti copilul asa cum ai fost tu educat. Daca nu atunci educa-ti copilul asa cum ai fi vrut tu sa fi educat. Lasa parerile celor care scriu articole ca sa vanda mai bine ziarul si o sa vezi ca o sa fie mult mai bine. Noi suntem cei carora ni se sugereaza prin articole cum sa crestem copii, deci cei "manipulati". Rusine celor care nu stiu sa-si creasca un copil si care au nevoie de sfaturi de specialitate. Poate ca sunt si cazuri din acestea, dar asta nu inseamna ca de la un caz trebuie generalizat la o tara intreaga. Unde sunt statisticile pe baza carora s-a scris acest articol? Cine a tras aceaste concluzii si pe ce se bazeaza aceasta concluzii? De ce o persoana care vede zilnic situatii de acest gen (este specialitatea unde zilnic vin persoane cu probleme de acets gen) generalizeaza asupra unei tari intregi? Daca la chirurgie se opereaza zilnic de (dau exemplu: ...picioare rupte...) asta inseamna ca toata romania are picioarele rupte?????
Pacat ca psihologia se foloseste pentru..
18
Raptor 20-Iul-2008 14:32
Oho, Micheline
Micheline (23-Mai-2008 09:49)
Articol bun
dar nu intocmai realist. Nu toti copiii care stau fara parinti pana la ora
Iti spun din interior ca e un articol realist
19
S o f i a 05-Dec-2008 13:09
Pt Baiat Bun
Dar tu, tu esti multumit de felul cum ai crescut? Daca da, de ce vrei acum sa te razbuni pe niste oameni care, involuntar, ti-au pus degetul pe-o rana nevindecata? Crede-ma, atat Iuliana Dobrescu, cat si Alfred Dumitrescu, sunt niste adevarati profesionisti!

Eu iti doresc sanatate si multa, multa liniste sufleteasca!
20
jocuri-copii 13-Ian-2010 12:01
excelent articol!
bravo, ati reusit un articol excelent! subscriu la mai toate ideile exprimate: copiii trebuie protejati, lasati sa joace ce jocuri doresc si nu super responsabilizati. va avea viata grija sa aiba parte de stress si probleme, nu trebuie sa-i innebuim si noi ca parinti.
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
REPORTAJ