Home » Home » Features » Cel mai mare mall în cea mai mare Casă a Poporului lângă cea mai mare catedrală din cel mai neîngrijit oraş. European

Botezatu spune că e vulgar. Arhitecţii ar vrea mall cultural. Sau cazinou? S-o vindem! Dar cine-o cumpără?!

Cel mai mare mall în cea mai mare Casă a Poporului lângă cea mai mare catedrală din cel mai neîngrijit oraş. European

Rating:
14 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
cotidianul.ro a întrebat arhitecţi, analişti economici, oameni de afaceri sau doar dependenţi de shopping ce părere au despre iniţiativa lui Silviu Prigoană de a depune în Parlament un proiect de lege care mută viitorul Parlament unicameral în sediul Bibliotecii Naţionale. Dar despre propunerea de a transforma Casa Poporului în cel mai mare mall din Europa? Vor face shopping acolo? E o idee pragmatică, dar bună? E doar o idee? Care ar fi impactul unui mall cu Muzeu Naţional de Artă Contemporană inclus? De reţinut şi reacţia directorului general al Bibliotecii Naţionale: Pur şi simplu e absurd. Şi imposibil.
 
Casa Poporului
Dan Marin, vicepreşedinte al Ordinului Arhitecţilor din România, filiala Bucureşti consideră “mutarea Parlamentului în noul sediu al Bibliotecii Naţionale – o chestie complet aberantă. Clădirea asta nu are nici o cameră de consiliu. Unde ţii o şedinţă acolo? Printre rafturi?”. “A mai fost o propunere de a se muta în Palatul Patriarhiei, unde sunt săli adecvate”, îşi aminteşte acesta.
„Cât despre ideea de mall, ea a mai existat în anii ’90, să se transforme Casa Poporului în mall, cazinou, circul ăsta care există în România”.

Vlad Drăguşin, arhitect (10 ani de experienţă la Chicago şi NY, la firme internaţionale, revenit în România de doi ani) nu vede ca imposibilă mutarea Parlamentului la Bibliotecă. “Ca locaţie, eu cred că are mult sens, ar continua firesc revitalizarea zonei şi ar energiza puţin Piaţa Universităţii care pare că se scufundă. Din perspectivă funcţională, e greu de zis”, declară acesta, explicând: “Funcţiunea "Parlament" e complicată şi aspectele de securitate şi trafic au greutate mare". Arhitectul nu agreează ideea de transformare integrală a Casei Poporului în mall comercial. "Mall-urile şi implicit profitabilitatea lor, se apropie de saturaţie în Bucureşti. Trebuie însă dezvoltat şi un aspect comercial”, spune Vlad Drăguşin.

“Varianta cea mai firească, adaugă acesta, pare un centru cultural, acompaniat de comerţ. i.e. galerii comerciale, spaţii expoziţionale (multe), săli de spectacol - neaparat, spaţii comerciale high-end, bibliotecă (sic), hotel (posibilităţi de cazare) etc. Nu cred că va putea avea o funcţie singulară, e mult prea mare. Mărimea sa însă ar lucra în avantajul ei dacă ar căpăta propriul centru de gravitaţie, printr-o aglomerare de utilizări” explică arhitectul.

“Chibiţarea ‘ce să facem cu Casa’ a fost şi rămâne un sport popular printre arhitecţi. Interesul e benefic. Sper să se realizeze ceva interesant, Ca idee suplimentară: cu ani în urmă, am propus în cadrul unui proiect din facultate ca spaţiul liber (denumit forţat "parc") din jurul cladirii sa devină un parc întocmit pe vechea tramă stradală a cartierului Uranus. Reamintind aşa, puţin, generaţiilor viitoare ce grozăvie urbanistică a fost comisă într-o altă eră. De Aur”, încheie acesta.

Andreea David, arhitect stagiar la Graphic Studio: “Arhitecţii sunt deja plictisiţi de toate concursurile de idei care se nasc pe tema asta, care sunt utile într-adevăr, dar mai degrabă ca exerciţiu de gândire, de contientizare. Sunt de altfel des întâlnite în şcoală, la nivel de discuţii. Ceea ce lipseşte e un proiect urban real care să vizeze mai degrabă contextul urban în care e se află Casa Poporului. Adică legăturile cu oraşul, spaţiul acela gigantic, gol, din jurul clădirii.

Neîndoielnic aş opta pentru transparentizarea, măcar parţială a clădirii, pentru transformarea ei într-un spaţiu public, accesibil. Dar repetarea la nesfârşit a aceloraşi formule magalomanice de tipul, ‘cel mai mare‘ cu care rupi uşor gura târgului face parte din românismele cu care ne-am obişnuit şi de care nu putem scăpa: cel mai mare mall în cea mai mare clădire lângă cea mai mare catedrală din Europa, şi aş mai adăuga în cel mai urât şi neîngrijit oraş din Europa”, spune cu năduf tânăra stagiară.

Creatorul de modă Cătălin Botezatu crede că ideea mall-ului „e o mare tâmpenie”. „Casa Poporului e o clădire emblematică a României, insistă acesta, a doua mare clădire din lume după Pentagon! Sunt deja foarte multe mall-uri în Bucureşti care sunt muribunde şi nu crede că e o idee bună”. Cât despre investit, “nu ar investi în aşa ceva. E o idee vulgară!” conchide el.

Dan Suciu, analist economic Money Channel, declară pentru cotidianul.ro că “a mai văzut Mall-uri goale. Va fi încă unul". "Dar să nu pun răul înainte”, se repliază acesta, continuând raţionamentul: “Dacă se ştie că sunt investiori pentru asta, atunci da, să zicem că merită să încercăm. Dacă nu, e doar o nouă propunere populistă pe linia să scădem costurile cu Parlamentul. Ceea ce e o prostie, după cum se vede, consecventă. Poate dl. Prigoană nu ştie dar o dictatură e mai ieftina decât o democraţie...iar populismul nu costă nimic să-l practici”. Întrebat dacă în România sunt bani pentru o astfel de investiţie şi cine ar putea investi, editorul The Money Channel răspunde printr-un “NU” apăsat. “Nu cred ca sunt bani. Cine să investească? Vedeti vreun fond de investiţii românesc care vrea să arunce banii? Iar investiţiile astea se fac după un studiu de impact. Care nu există şi chiar dacă ar exista, cred că rezultatul ar fi dezastruos. Dacă iar începem cu ideea Bucureşti oraş turistic, continuăm să aberăm”, explică el. Întrebat la cât ar evalua un metru pătrat din Casa Poporului şi împrejurimile ei pentru o eventuală închiriere, Dan Suciu răspunde că nu ştie, dar că totul “ţine de cerere-ofertă”. “Nu cred ca există cerere prea mare, aşa că ....”, conchide acesta, adăgând că, în cazul în care Parlamentul chiar se va muta, singura soluţie pentru Casa Poporului la care se poate gândi e, “sincer, sa fie transferată, vândută altcuiva, cu mare noroc. O fi celebră şi mare, dar e total nefuncţională iar întreţinerea ei e enormă. Cine să bage bani în aşa ceva?”, încheie acesta retoric.

Elena Tîrziman, directorul general al Bibliotecii Naţionale, a vorbit pentru cotidianul.ro despre ideea de a muta Parlamentul în viitorul sediul instituţiei pe care o conduce.

"E o idee care s-a mai vehiculat şi tot ce pot să spun este că e aberant. Ar fi mult mai avantajos din punct de vedere economic să se construiască o nouă clădire de la zero decât să modifici una care are o destinaţie specifică. Şi dacă, prin absurd, s-ar decide mutarea Parlamentului acolo, nouă ne trebuie o altă clădire oricum, deci ar trebui să ne construiască un alt sediu.

Construcţia clădirii de pe Splai se află într-o stare avansată, în decembrie 2011 urmând să fie dată în folosinţă. Clădirea este proiectată special pentru circuitul pe care o carte trebuie să-l aibă de la depozit până la cititor.
În afară de asta, sunt construite spaţii speciale cum ar fi camerele cu gaz inert în care sunt păstrate cărţile vechi de patrimoniu sau camerele pentru departamentul de restaurare construite special ca pentru un laborator chimic. Puteţi întreba constructorul, pe domnul Petre Badea de la AEdificia Carpaţi sau pe proiectant, pe domnul Radu Calotă, dar pot să vă spun că în clădire nu există spaţiu pentru o sală de şedinţe de aşa calibru.

Am impresia că toată lumea confundă Biblioteca Naţională cu o mică bibliotecă de cartier. E ca şi cum ai confunda BNR cu o sucursală de cartier a unei bănci comerciale. Noi suntem păstrătorii Patrimoniului Scris al României şi suntem singura Bibliotecă Naţională din Europa şi poate şi din lume care nu are un sediu al ei. Acum stăm cu chirie într-un spaţiu al Camerei de Comerţ. Un spaţiu care e impropriu pentru noi. Deja avem depozitate în clădirea de pe Splai peste 4 milioane de volume din cele 13 milioane pe care le deţinem. Din ele, 2 milioane sunt aşezate deja pe rafturi", a declarat Elena Tîrziman, directorul general al Bibliotecii Naţionale, pentru cotidianul.ro.

Într-un prim interviu pentru MEDIAFAX, noul ministru al Culturii, Kelemen Hunor declarase că “Biblioteca Națională reprezintă pentru minister proiectul, poate, cel mai important în acest moment, care merge foarte bine și de a cărui finalizare e convins că se va întâmpla “la termenul stabilit prin acordul de împrumut”.

Năstase versus Prigoană sau despre cum Parlamentul din Bibliotecă ar transforma Casa Poporului în cel mai mare mall din Europa

Reamintim, Adrian Năstase a anunţat, joi, pe blogul său că "actuala putere doreşte să «delocalizeze» Parlamentul". Preşedintele Consiliului National al PSD susţine că are informaţii potrivit cărora PD-L pregăteşte mutarea Parlamentului "unicameral" în sediul Bibliotecii Naţionale. Rămasă liberă, Casa Poporului ar putea fi transformată în cel mai mare mall din Europa.

Silviu Prigoană a confirmat, pentru Realitatea TV, că va depune săptămâna viitoare în Parlament un proiect de lege care propune mutarea Parlamentului în sediul Bibliotecii Naţionale. Prigoană a precizat ca mai mulţi oameni de afaceri şi-au declarat interesul în transformarea Casei Poporului în mall.

Despre subiect a vorbit şi ministrul Dezvoltării Regionale şi Turismului, Elena Udrea, care a declarat că "într-adevăr se cheltuie foarte mulţi bani cu întreţinerea acestei clădiri şi cu prezenţa parlamentarilor în Casa Poporului. Dacă se găseşte o altă soluţie şi dacă Parlamentul îşi găseşte locul în altă clădire, probabil că poate fi o alternativă. Deocamdată sunt doar propunerile dl. Prigoană", a spus Elena Udrea, citat de Hotnews.ro.

 

 

 

 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

10 comentarii

 
1
m79 14-Ian-2010 22:28
Spatiul public
Sper ca acest oras sa se trezeasca din cosmarul urbanizarii fara atentie la detaliu si fara gandire de ansamblu. Spatiul public in Bucuresti este unul de tip sovietico-egiptean. Cu garduri inalte in jurul institutiilor, strazi numai pentru masini, cu trotuare degradate si pline de gropi. Orasul Bucuresti nu are nicio piata de tip - spatiu deschis pavat, inconjurat de cladiri cu cafenele in parter. Cand spui "piata in Bucuresti", toata lumea are in minte o intersectie de strazi. Imaginea dezolanta a spatiului public este completata si de multitudinea de institutii private sau publice, care acapareaza agresiv spatiul public sau privat, creand o imagine de oras aflat sub ocupatie cu multitudinea de oameni agenti de paza agresivi si neinstruiti.
Romania e o tara in care domina politicienii ce nu vor intra in nicio pagina a istoriei, niste viermi lacomi dintr-un lant trofic oarecare. Romania e o tara in care domina Manelistii, Agentii de paza cu firmele de paza, sefii de cazinouri si o armata de femei cu pretentii de dive si mentalitate de c***e.
2
Scuratov 14-Ian-2010 22:30
foarte bine
La cât consumă pentru întreţinere pe an cca. 5 miliarde de euro mai bine să fie vândută . Terminaţi cu" hardughia" de neam prost. Iar "aleşi" , la cât muncesc , se pot afirma şi în cantina Feroviarul.
3
m79 14-Ian-2010 22:36
Subscriu la comentariul Arh.AndreeaDavid
"Ceea ce lipseşte e un proiect urban real care să vizeze mai degrabă contextul urban în care e se află Casa Poporului. Adică legăturile cu oraşul, spaţiul acela gigantic, gol, din jurul clădirii.

Neîndoielnic aş opta pentru transparentizarea, măcar parţială a clădirii, pentru transformarea ei într-un spaţiu public, accesibil. Dar repetarea la nesfârşit a aceloraşi formule magalomanice de tipul, ‘cel mai mare‘ cu care rupi uşor gura târgului face parte din românismele cu care ne-am obişnuit şi de care nu putem scăpa: cel mai mare mall în cea mai mare clădire lângă cea mai mare catedrală din Europa, şi aş mai adăuga în cel mai urât şi neîngrijit oraş din Europa”, spune cu năduf tânăra stagiară."
4
virgil1968 15-Ian-2010 02:20
prostie cat casa
Scuratov (14-Ian-2010 22:30)
foarte bine
La cât consumă pentru întreţinere pe an cca. 5 miliarde de euro mai bine
Scuratov tu ai idee cat inseamna 5 mld Euro ?

Pai omule cu 5 mld euuro scoti romania din rahat. Dar din pacate la mintea ta nu realizezi ce inseamna suma asta si postezi si tu pentru ca prob esti platit la numarul de postari /afisari/tampenie debitata.

Incearca cu un rudotel
5
Cata 15-Ian-2010 09:25
o destinatie?
data UE gratis si mutat si parlamentul de la strassbourg si bruxelul aici)

ce inseamna asta: un intreg aparat care se muta aici si toate sutele ale a de milioane de euro anuale se cheltuie aici (hoteluri, restaurante, chirii, cumparaturi, locuri de munca...)

ce galant poate fi statul roman . si asa poate se pune si primarele care este la treaba ...poate ne mai civilizam si noi, poate ....
6
Turcescu 15-Ian-2010 09:29
Vreau parc de distractii
Hai sa transformam tot Bucurestiul in parc de distractii, un parc de distractii cu tematica absurdului in care in salile bibliotecii inghesuim parlamentarii, pe ulite facem OFF ROAD, prin Cismigiu - AKVA LEND, prin Herastrau jucam golf iar Casa Poporului o dam mogulului de Prigoana pentru sediul firmei sale de salubritate, daca aveti si alte idei am sa subscriu la ele.
7
Mishu88 15-Ian-2010 11:46
Rusine...
E cea mai stupida idee care am auzit-o de cand m-am nascut....eu zic sa vindem Romania:))...e rusinos, e deplorabil, e de necrezut....eu zic sa faca el din casa lui un mall, nu din CASA Poporului...noi mall-uri nu avem?????????????????????????????????????????????? ??
8
ALL GAARF 15-Ian-2010 13:26
Nu va fie frica....
Comentariile serioase putine,bascalioase,la misto, interesate cu miile vor mai dura o vreme apoi va apare o alta tema la ordinea zilei asezonata cu alte comentarii de aceiasi natura si tot asa...In legatura cu aceasta propunere legislativa imi permit sa amintesc doar de suma imensa (pentru Romania)pe care suntem obligati sa o platim anual pentru superconfortul unui parlament gigant dar populat de alesi ce nu au nimic in comun multi dintre ei cu tinuta morala profesionala a unui parlamentar normal al acestor timpuri.Daca alaturam acestor sume imense si sumele ce au fost cheltuite in decursul celor 20 de ani pentru terminarea si modernizarea parlamentului vom putea usor candida la titlul cel mai sarac si nesabuit popor de pe planeta.Cat despre domnii parlamentari pot fi linistiti sa vor putea lafai incontinuare in jilturile confortabile de piele de Cordoba,in ambientul regesc da marmora si lemn de esenta rara.Vor avea destui aparatori incepand de la bibliotecari,oameni de cultura,interesati, postaci,oameni mandri de statutul acestei cladiri.An de an se vor atribui sume importante pentru finalizarea intregii constructii,vom trage linie si vom constata peste zeci de ani ca am facut o isprava fara seaman dar vom fi multumiti vazind coada din fata Bibliotecii Nationale singura din Europa ,poate chiar din lume unde siruri imense de oameni avizi de cultura vor astepta cuminti sa se infrupte din intelepciunea nationala.In rest vom vedea, sa fiti iubiti!
9
marin marin 16-Ian-2010 11:34
Biblioteca Nationala
Cei ce sustin mutarea parlamentului in locul Bibliotecii Nationale sunt persoane lipsite de cele mai modeste cunostinte culturale,caci o biblioteca este mult mai mult decat un simplu depozit de carti de unde poti sa imprumuti publicatii, asa cum cred ca respectivii au vazut in scoli sau in cartierul domniilor lor(asta pe vremea lui Ceausecu caci atunci functionau bilioteci scolare si de cartier,ba mai mult existau si fonduri pentru achiizitii de carte),o biblioteca nationala este un laborator stiintific,un centru de cercetari,un complicat sistem de fisare si clasificafre a conostintelor cumulate de veacuri ale umanitatii,o institutie de o importanta covarsitoare in pastrarea culturii si experientei umane.Numai de la persoane absolut inculte precum Silviu Prigoana si ciracul sau Scuratov te poti astepta la semenea propuneri criminale!
10
sanis 24-Ian-2010 09:41
sportul national:
datul cu parerea. Mai ales cind nu stim despre ce vorbim. Biblioteca Nationala, asa cum a sesizat un comentator, in situatia Romaniei, nu poate fi DECIT un depozit de carti. (Aproape) nimeni nu mai citeste. Daca s-ar citi, ar merita executarea unui proiect asemanator celor din Seattle, Vancouver, Barcelona... Nu o alta "cutie". Da, un Parlament Unicameral de 300 de parlamentari ar putea functiona bine in actuala Biblioteca!

Dar "cel mai mare" e un proiect megalomanic daca il construiesti. Ori, noi avem cladirea "cea mai mare"! De ce nu mergeti sa vedeti "cele mai mari mall-uri din lume"? Cel de la Edmonton, Alberta, Mall of America (Bloomington, Minnesota) Ayalla din Manila, cel din Dubai... Care sunt mai ales destinatii ale turistilor! Milioane de turisti care se duc in acele locuri nu pentru a-si cumpara chiloti, ci pentur SPECATACOLUL complet care le este oferit. Pe linga spatii comerciale, galerii de arta, cinematografe, cazinouri, restaurante, piscine, muzee, hoteluri... Un loc in care poti petrece 3 zile (si 3 nopti) fara sa te plictisesti, fara sa fii nevoit sa iesi afara (la Edmonton, iarna, afara poate fi -30C!).

E suficient sa dati un search pe gugla sa vedeti despre ce vorbesc. Daca ar fi sa se contruiasca o cladire "cea mai mare", nu as fi de acord. Dar daca o avem si trebuie regindita eficienta ei, eu zic sa lasam populismele de tip comunistoid.
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
FEATURES