Home » Arte & Popcult » Carte » Anticomunismul are de joi un nume răsunător: Herta Müller. Un Nobel pentru o durere de atunci

Anticomunismul are de joi un nume răsunător: Herta Müller. Un Nobel pentru o durere de atunci

08 Oct 2009 Raluca Ion | 28 comentarii | 4863 vizualizari
Rating:
16 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
Scriitoarea germană de origine română Herta Müller a câştigat joi Premiul Nobel pentru Literatură, lăsând în urmă scriitori uriaşi precum Amos Oz şi Philip Roth. La o jumătate de oră de la înnobelare, cărţile Hertei Muller începuseră să dispară din librăriile româneşti, iar intelectualii au omagiat-o ca pe cea care a adus, în sfârşit, mult visatul Nobel pentru literatură României. Autoarea, în schimb, care a plecat în Germania în 1987 spunea cu francheţe în urmă cu un an că dacă ar fi fost să rămână să trăiască în România ar fi înnebunit.
 
Herta Muller a primit Premiul Nobel "pentru onestitatea prozei in care descrie un peisaj al dezradacinarii"
Herta Muller a primit Premiul Nobel "pentru onestitatea prozei in care descrie un peisaj al dezradacinarii"
Scriitoarea germană Herta Müller a câştigat joi Premiul Nobel pentru Literatură pe 2009, pentru onestitatea prozei în care descrie un peisaj al dezrădăcinării au anunţat agenţiile străine de ştiri, citând Comitetul Nobel. Herta Müller se afla la a treia nominalizare din partea guvernului german, dar nu aştepta premiul cu sufletul la gură, după cum spunea în urmă cu un an în Cotidianul: “E şi ăsta un premiu, nu te face mai bun sau mai rău. Dacă eşti pe o listă, eşti pe o listă lângă sute de scriitori din toată lumea. Nu aş vrea să ajung să stau să aştept aşa ceva. Aş fi foarte săracă. Cred că Günter Grass a aşteptat zeci de ani să primească Premiul Nobel. Sunt scriitori care au povestit că au aşteptat zeci de ani un telefon de la Academie şi au fost nenorociţi pentru că nu l-au primit”. Tocmai Günter Grass, laureat al Nobelului pentru Literatură în 1999, a fost printre primii care au felicitat-o public pentru premiu: "Sunt impresionat şi foarte mulţumit, pentru că ea este o foarte bună romancieră. Trebuie să mărturisesc că favoritul meu era Amos Oz, dar vreau să subliniez să membrii Comitetului Nobel au luat o decizie foarte bună", a spus Grass, citat de AFP.
 
Preşedintele Academiei Suedeze, Peter Englund, care a sunat la ea acasă să-i dea vestea, a spus că scriitoarea a fost copleşită. "Când am sunat să anunţăm, ne-a răspuns soţul ei, care i-a înmânat telefonul. Herta Müller a fost total copleşită şi a început să râdă într-un mod cu totul minunat. I-au lipsit cu totul cuvintele. Dar ea a promis că până la decernarea premiului, la 10 decembrie, îşi va recăpăta graiul", a povestit Englund. "Sunt foarte surprinsă şi încă nu pot să cred, mai multe nu pot să zic pe moment", a declarat însăşi Herta Müller pentru “Bild”.
 
Criticul literar Nicolae Manolescu e entuziasmat că Herta Muller a primit premiul Nobel: “Doamne sfinte! Şi ce companie a avut, Philip Roth, Amos Oz, mi se pare extraordinar. Şi juriul s-a orientat foarte bine, pentru că ea nu e doar o bună prozatoare, ci şi o publicistă extraordinară, un om de atitudine, dintr-o bucată, care nu negociază valorile. Nu-şi neagă rădăcinile, opera ei este nu preocupată, ci obsedată de România”. Ioana Gruenwald, directorul Centrului de Carte Germană, crede că ultima carte a Hertei Müller a cântărit greu în decizia Academiei Suedeze. “«Atteschaukel» a fost începută împreună cu poetul Oskar Pastior, care între timp a murit, iar Herta a scris singură cartea. A avut nişte recenzii senzaţionale în Germania şi se află pe lista scurtă a Premiului Naţional al cărţii, cel mai prestigios premiu de carte din Germania.” Atât reprezentanţii Editurii Polirom, cât şi ai Editurii Humanitas spun că se află acum în negocieri cu Hanser, editura germană la care publică Herta Müller, pentru cumpărarea drepturilor de autor pe ultima ei carte.
 
Născută la Niţchidorf, în Banat, în 1953, Herta Müller s-a alăturat în anii ’70 grupului Aktionsgruppe Banat, un cerc de tineri autori de limbă germană care se opuneau dictaturii şi cereau libertate de exprimare. A fost persecutată de Securitate şi trimisă să muncească în fabrică pentru că n-a vrut cu nici un chip să devină informator, hărţuită permanent şi cenzurată chiar de la prima carte, “Ţinuturile joase” (1982). În 1987 a emigrat cu soţul ei în Germania. “Fiecare carte a acestei scriitoare germane născute în Banatul românesc, indiferent de genul abordat, poartă amprenta terorii secrete care nu poate fi ştearsă din memoria ei. În cărţile Hertei Müller, Securitatea nu este doar o instituţie represivă, ea îmbracă toate aspectele răului uman: de la umilinţă şi hărţuire până la frică, tortură şi moarte”, scria Nora Iuga, traducătoarea Hertei Müller. Nici astăzi, autoarea de origine română nu se simte în România ca acasă: “Dosarele sunt închise. Se arată numai selectiv. Oamenii din fostul sistem au tărăganat lucrurile ştiind că timpul lucrează pentru ei. Trebuie să spun că şi populaţia e de vină. CNSAS-ul n-a avut rolul pe care ar fi trebuit să-l aibă pentru că oamenii nu s-au interesat. Ce-au făcut intelectualii? Ce-a făcut Uniunea Scriitorilor? Ce-au făcut universitarii, medicii, popii, biserica?”
 

 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

28 comentarii

 
1
ut 08-Oct-2009 21:04
Romanian-born ...
STOCKHOLM (AP) -- Romanian-born German writer Herta Mueller has the won the 2009 Nobel Prize in literature. ...

http://www.washingtontimes.com/news/2009/oc t/08/herta-mueller-wins-2009-nobel-literature-priz e/?feat=home_cube_position4
2
euxdobrin 09-Oct-2009 09:21
dosarele
Poate ca acest Nobel va deschide dracului odata toate dosarele si sa fie publicate pe net. Sa nu mai fie cazul santajului. Sa nu mai primeasca ziaristii de inchiriat doar firimituri pe care sa le publice. Mi-e sila de toate Puterile vremelnice care au afirmat ca Securitatea i-a doborat.

Felicitari scriitoarei care a avut forta si puterea sa-si aminteasca si sa astearna pe hartie tot ce a patimit in anii 80...
3
Ghelasie 09-Oct-2009 09:39
Herta Muller si secu......
Nu a fost trimisa nici unde de securitate> A fost data afara du=in invatamant pentru ca fuma in timpul orei, in clasa plina...pai credeti ca in Deutschland s-ar fi luat alta masura? A revenit in Timisoara si s-a angajat la Tehnometal la biroul PROTOCOL ca traducatoare.S-a bucurat de increderea securitatii nu invers!In 983 a fost reprimita in invatamant LA INTERVENTIA SECURITATII pe langa inspectorul General Vasile Bolog.In rest, politica in acordarea Nobelului pt literatura si pt pace!!!
4
ut 09-Oct-2009 10:07
Herta Muller si ICR
Herta Mueller: \"Să-l pui pe actualul preşedinte al Comisiei de Cultură a Senatului s-o facă pe cenzorul cultural al ICR, ştiind prea bine care a fost rolul său în timpul dictaturii, este ca şi cum ai pune un piroman notoriu şef la Pompieri\"

Herta Muller si scandalul mediatic cu ICR. Pentru conformitate
http://www.hotnews.ro/stiri-opinii-6258743-herta -muller-scandalul-mediatic-icr-pentru-conformitate .htm
NB: de suprimat spatiile libere in link.
5
ulivia 09-Oct-2009 10:41
RALUCA ION MINTI CA O SECURISTA.
Durerea romanilor cauzata de crimele securist comuniste nu au trecut ,ea este la prezent si este acuzata de fiecare marsavie securist-comunista a PSD-PDL -lui.Securitatea este acum rebotezata SRI, si ea apara doar pe toti criminalii securisto-comunisti, chiar daca faptele acestora pun in pericol siguranta publica romaneasca.Durerea si ranile romanilor provocate de crimele impotriva umanitatii savarsite de securist-comunisti nu se vor vindeca niciodata ,sa cum nici Romania nu-si va gasi adevaratul loc in randul tarilor libere de nazism- stalinism-comunism(prezent acum in tara)decat odata cu condamnarea tuturor asasinilor securisto-comunsiti,incepand cu Oprescu Sorin ,cel care se declara mandru de crimele tatalui lui asasin securist,cu Basescu Traian care este adeptul traficului cu arme pentru terorismul international,veche practica ceausista, cu Geoana mircea un paranoic securisto-iliisto-PSD-ist care este in stare sa ucida cu sange rece pentru a mentine Romania sub ocupatie PSD-ist-comunista si continuand cu toti securist-comunistii falsi politicieni romani.
6
Fantoma lui Maniu 09-Oct-2009 10:59
Premiu just
Herta Muller, da ! Vladimir Tismaneanu, ba ! Juriul suedez impecabil ! Herta Muller, ok - Cartarescu, Norman Manea, Ana Blabdiana, dicutabili, dubiosi, mediocri si arivisti. Pacat ca Liviu Rebreanu a ratat la timpul sau, la mustata...
7
AVP comment: 09-Oct-2009 11:21
Ce se mai bucura dl Manolescu...
...dar daca Herta Muller ar fi fost in Romania si-ar fi scris in romaneste, fiind si membra a Uniunii Scriitorilor fireste (desi nu e obligator, daca esti scriitor roman, sa fii si membru al US, mie, de ex., nu mi s-a raspuns nici acum la o scrisoare prin care imi exprimam intentia de a intra in US, dar asta e alta poveste...), nu cred ca i-ar fi trecut prin cap sa o propuna la Premiul Nobel, caci doar nu era sa treaca peste favoritul estetic M.Cartarescu, doamne fereste... In fond, Herta nu era decat o auctoare est-etica, asadar necanonica, n-asa...? Ceea ce n-au inteles liderii nostri culturali e faptul ca Occidentul e satul pana-n gat de canoane, de estetici si paraestetici, iar noi, astia, care nu ne-am dezvoltat niciodata decat prin imitatie - apud Lovinescu -, ar insemna sa vindem castraveti la gradinari, prezentandu-ne in Vest cu esteti de Bucale-Ferentari sau cu - cica - docti universitari... Din contra, tot ceea ce puteam oferi Occidentului ca pastrama trufanda, cum ar venea, era chiar descrierea unei experiente istorice pe care Occidentu n-a trait-o si sa speram ca n-o va trai cat va fi: viata in Lagaru de morti vii, subt soarele rosu al Partidului si-al Securitatii, cum ar veni... Acest soi de scriitori trebuia sa promoveze dl Manolescu, dl Patapievici sau dl Paleologu, iar nu sa vanda - repet - castraveti la gradinar, crezand c-o sa cucereasca Vestul cu chestiutze estetice demult fumate la Paris pe bulivar...

ps. Cand i-am propus d-lui Director al Romaniei Literare, prin 95, un serial intitulat "Povestea lui Ave si a Securitatii", dansul, dupa ce initial a acceptat si chiar mi-a publicat vreo 3 episoade, a cedat apoi presiunilor adjunctului G.Dimisianu - fostul secretar b.o.b pe unitate - si mi-a intrerupt publicarea op-ului, pe motivul ca e prea lung si ca, astfel, mananc painea de la gura scriitoriloir esteti, care asteptau la coada... Asa ca sa ma scuze dl Manolescu, daca nu cred in bucuria lui sincera, in spe... Experto credite !
8
ut 09-Oct-2009 12:58
Sa speram ...
Herta Mueller a fost la curent si a continuat sa scrie despre ce se intampla in Romania si dupa plecarea in Germania.
Sa speram ca Cartarescu va da lovitura la Nobel cu bestseller-ul < De ce iubim femeile ? > .

Romanian-German writer Herta Müller on the tenacity of Romania's corrupt secret service.
[ Frankfurter Rundschau on January 2, 2007 - ]
http://www.signandsight.com/features/1136.html

NB: a se suprima spatiile libere in link
9
rxctps 09-Oct-2009 13:38
Buna intrebare!
"Trebuie să spun că şi populaţia e de vină. CNSAS-ul n-a avut rolul pe care ar fi trebuit să-l aibă pentru că oamenii nu s-au interesat. Ce-au făcut intelectualii? Ce-a făcut Uniunea Scriitorilor? Ce-au făcut universitarii, medicii, popii, biserica?”
10
manoliuval 09-Oct-2009 13:58
GARGARA EVREIASCA DE DOI LEI
1. ATAC MILITAR TERORIST INTERNATIONAL IMPOTRIVA ROMANIEI.

In decembrie 1989 ROMANIA a fost atacata de SUA, RUSIA, GERMANIA, ITALIA, FRANTA, UNGARIA, AUSTRIA, BELGIA, MAREA BRITANIE, JAPONIA si altele la ORDINUL GRUPULUI BILDERBERG PENTRU DISTRUGEREA ROMANIEI SI INROBIREA FINANCIARA A ROMANIEI.
Acuzam SUA, ISRAEL, RUSIA, MAREA BRITANIE, OLANDA, BELGIA, JAPONIA, FRANTA, GERMANIA, ITALIA, CANADA, ISLANDA, NORVEGIA, GRECIA, SPANIA, UNGARIA pentru atac militar terorist impotriva ROMANIEI in decembrie 1989 pentru dezmembrarea, jefuirea, distrugerea ROMANIEI si exterminarea poporului roman.

http://www.disclose.tv/members/viewvideo/31152/I nternational_terrorist_military_attack_Romania_I/

http://www.disclose.tv/members/viewvideo/31150/In ternational_terrorist_military_attackRomania_II/
http://www.disclose.tv/members/viewvideo/31148/Int ernational_terrorist_military_attackRomania_III/
http://www.disclose.tv/members/viewvideo/31142/Int ernational_terrorist_military_attack_Romania_IV/

2. TERORISM DE STAT INTERNATIONAL

TERORISM DE STAT INTERNATIONAL este planificat, organizat si finantat de GRUPUL MASONIC BILDERBERG SI SUSTINUT MILITAR, MEDIATIC SI FINATAT DE STATELE MEMBRE NATO PENTRU A ATACA STATE SI POPOARE PENTRU JEFUIREA, DISTRUGEREA SI INROBIREA LOR, PENTRU COLONIZARE EVREIASCA PLANETARA

http://www.disclose.tv/members/viewvi deo/31152/International_terrorist_military_attack_ Romania_I/
http://www.disclose.tv/members/viewvid eo/31150/International_terrorist_military_attackRo mania_II/
http://www.disclose.tv/members/viewvide o/31148/International_terrorist_military_attackRom ania_III/
http://www.disclose.tv/members/viewvide o/31142/International_terrorist_military_attack_Ro mania_IV/
11
ut 09-Oct-2009 14:41
Daca ...
Daca Herta Mueller ar citi Cotidianul ar cere dlui Raluca Ion sa corecteze titlul articolului; in loc de "Un Nobel pentru o durere de atunci" de inlocuit cu "Un Nobel pentru o durere care a inceput atunci si nu se mai termina". Humanitas ar putea scoate o carte cu texte scrise de Herta Mueller pe aceasta tema dupa plecarea in Germania, texte precum " Să-l pui pe actualul preşedinte al Comisiei de Cultură a Senatului s-o facă pe cenzorul cultural al ICR, ştiind prea bine care a fost rolul său în timpul dictaturii, este ca şi cum ai pune un piroman notoriu şef la Pompieri " sau " Herta Müller on the tenacity of Romania's corrupt secret service" : http://www.signandsight.com/features/1136.html
12
euxdobrin 09-Oct-2009 14:51
#Ghelasie
Nu fi naiv! Persoanelor incomode li se gaseau imediat un motiv prin informatorii din jurul lor. Pentru ca libertatea cuvantului exista si in Constitutia dinainte de 89, dar nu se aplica. Asa ca se gaseau motive colaterale sa scape de cei ce nu colaborau cu regimul comunist.
13
Kartouche 09-Oct-2009 14:58
Cun sa tea stepti la premiul Nobel ?
Stimata dna Muller, daca nu traia in Romania, nu facea scoala in Romania, inclusive facultatea, pe gratis, in Germania nu ajungea scriitoare, era o muncitoare intr-o fabrica BMV, eventual o vanzatoare intr-un butik.
Romania, chiar comunista, a scos-o din mocirla unui sat obscur si a promovat-o in lume !
Veci, nu ajungea ea, in Germania sa faca facultate, sa scrie, sa traiasca din scris.
Faptul ca a fost "bagata in seama" la plecarea in Germania se datoreaza, evident, securitatii.
Daca ea nu ar fi fost contactata pentru a fi recrutata de contraspionajul roman, zacea in anonimat, la fel ca altii.
Ce a scris ea asa important, ce bestseller a fost remarcat de lumea literara ?? Ce critici literari au scris cronici elogioase, au remarcat valoarea literara, artistica, de stil, de mesaj, a autoarei ?? Aproape nimeni !! Ea avea un alt mesaj, la moda, dupa `89 : sa condamnam comunismul !
De fapt, acesta a fost motivul pentru care a fost publicata in Germania : "lupta cu securitatea romana si cu ferocele comunism."
Asta e motivul pentru care a primit si premiul Nobel, in premiu politic.
Daca ai scris impotriva comunismului, ai condamnat islamismul si terorismul, ai „infierat” holocaustul, sa te astepti la un premiu NOBEL !
14
ut 09-Oct-2009 15:01
Aceeasi Marie cu alta palarie ...
Text publicat de Herta Mueller in 31 aug 2009
La 20 ani dupa executarea lui Ceausescu serviciul lui secret este inca activ. Securitatea nu si-a schimbat decat numele.
" Twenty years after Ceausescu's execution his secret service is still active "
Securitate in all but name
http://www.signandsight.com/features/1910.html
15
Kartouche 09-Oct-2009 15:04
Sa va mai ganditi
ut (09-Oct-2009 14:41)
Daca ...
Daca Herta Mueller ar citi Cotidianul ar cere dlui Raluca Ion sa corecteze titlul
Nu cred ca ar fi bine sa "se verifice" comportamentul Hertei Muller la Timisoara !
Nici valoarea ei literara ! Nici anturajul ei de oameni vanduti de pe langa Neubanater Zeitung.
16
Kartouche 09-Oct-2009 15:09
Eu Nobel sunt, tu NOBEL ESTI ?
ut (09-Oct-2009 15:01)
Aceeasi Marie cu alta palarie ...
Text publicat de Herta Mueller in 31 aug 2009
La 20 ani dupa
Va dati seama ce aberatii debiteaza ??
Cand CIA - care controleaza SRI - a dat discpozitii de acum 15 ani sa fie epurati toti securistii !
Ca nu mai exiusta picior de securist in SRI !
Asta o fi o agenta de influienta !
Da ! Dar acum, are si premiul Nobel !
17
victorino 09-Oct-2009 16:43
MAI, KARTOUCHE ........
Ajunge ! Ai aratat cine esti si ce-ti pot coltii din prima ..
Ma îndoiesc ca ai cultura necesara pentru a citi si pricepe cartile dnei Herta Müller care, de fapt, nici n-au fost scrise pentru cei de teapa ta si cei care-ti platesc solda .... Dar, poate ca meriti sa primesti si tu macar o medalie, fiind pe post de .... muza !!! Din gândirea ta naclaita si poate si din actiunile tale, comandate de cei care "se fac ca lucreaza" se nasc acele carti care pun umarul la adevarata deconspirare si condamnare a Securitatii. Mai Kartouche, pe viitor, daca vrei sa ti se piarda urma, ai putea sa semnezi ......"Làbouche" (care face "sluj" ..... E clar, cui .......
18
victorino 09-Oct-2009 16:50
As propune ....
....Cotidianului, cu trecere pe lânga H R Patapievici, sa-i sugereze acestuia o emisiune "Inapoi la argument" pe TVR intutulata : DESPRE dar mai ales CU Herta Müller ...... Sa te tii audienta .....
19
Fantoma lui Maniu 09-Oct-2009 17:05
Cartarescu
Baietii literari de la Bucuresti au fost umflati cu pompa tovaraseasca. Cum sa cistige Premiul Nobel asemenea ipochimeni ? Doar nu toata planeta e locuita de cretini ? Cartarescu va cistiga al saptelea premiu al Uniunii Scriitorilor si al optulea al Romaniei Literare. E suficient pentru logoreea lui interminabila. Iar cititorii lui sint fericiti si vor trai pina la adinci batrinete.
20
stefan caliga 10-Oct-2009 03:03
Un Premiu Nobel si pentru Romania
Acordarea Premiului Nobel unei germano-romane nu poate fi decat un titlu de mandrie si de speranta pentru romani. Din pacate mai exista inca multi nostalgici ai comunismului, prea multi confrati ai laureatei rosi de de o invidie paguboasa si, mai rau, extrem de multi indiferenti.
Nostalgicii vor disparea cu timpul, invidiosii isi vor suporta din ce in ce mai greu pacatul...
Dar ce este de facut cu indiferentii?
21
kiustenge 10-Oct-2009 06:57
Din pacate,ut are dreptate!
Kartouche, esti dus bine cu pluta! Dar, ai si tu dreptatea ta: daca nu era Securitatea si regimul ceuasist, Herta nu ar fi trait niciodata experienta pe care a transmis-o in cartile sale. Deci, nu lua Nobel-ul. Never! In ceea ce priveste povestea cu agentii Secu in SRI, gresesti vizibil Eu stiu citiva membri care continua sa fie in SRI. Si o multime care sunt politicieni de frunte, oameni de afaceri, chair jurnalisti. Ba, s epoate spune ca in Romania nu poti ajunge la nici o functie importanta, (adm.,politica,jurnalism,cultura,afaceri) daca nu ai fost nomenklaturist sau securist. Eventual,odrasla de-a lor. Herta avea dreptate: daca nu pleca, ar fi innebunit dupa '89.
22
kiustenge 10-Oct-2009 06:57
Din pacate,ut are dreptate!
Kartouche, esti dus bine cu pluta! Dar, ai si tu dreptatea ta: daca nu era Securitatea si regimul ceuasist, Herta nu ar fi trait niciodata experienta pe care a transmis-o in cartile sale. Deci, nu lua Nobel-ul. Never! In ceea ce priveste povestea cu agentii Secu in SRI, gresesti vizibil Eu stiu citiva membri care continua sa fie in SRI. Si o multime care sunt politicieni de frunte, oameni de afaceri, chair jurnalisti. Ba, s epoate spune ca in Romania nu poti ajunge la nici o functie importanta, (adm.,politica,jurnalism,cultura,afaceri) daca nu ai fost nomenklaturist sau securist. Eventual,odrasla de-a lor. Herta avea dreptate: daca nu pleca, ar fi innebunit dupa '89.
23
kiustenge 10-Oct-2009 06:57
Din pacate,ut are dreptate!
Kartouche, esti dus bine cu pluta! Dar, ai si tu dreptatea ta: daca nu era Securitatea si regimul ceuasist, Herta nu ar fi trait niciodata experienta pe care a transmis-o in cartile sale. Deci, nu lua Nobel-ul. Never! In ceea ce priveste povestea cu agentii Secu in SRI, gresesti vizibil Eu stiu citiva membri care continua sa fie in SRI. Si o multime care sunt politicieni de frunte, oameni de afaceri, chair jurnalisti. Ba, s epoate spune ca in Romania nu poti ajunge la nici o functie importanta, (adm.,politica,jurnalism,cultura,afaceri) daca nu ai fost nomenklaturist sau securist. Eventual,odrasla de-a lor. Herta avea dreptate: daca nu pleca, ar fi innebunit dupa '89.
24
kiustenge 10-Oct-2009 07:05
Dar in tot raul e un bine!
In viitor, un alt scriitor (probabil tot din afara Romaniei) va mai lua un Nobel, descriind -artistic- ticalosiile vietii pe care o traim. Sa-i multumim Hertei si sa o rugam sa mai vina citiva ani in Romania!
25
mihaela_70 10-Oct-2009 20:50
Nobel pentru Romania
Eu cred ca Herta are in Romania mai multi fani ca in Germania. Contra sint:
-swabii o urasc pentru ca a desvaluit multe lucruri care nu le plac (rolul in raboi-II alaturi de Hitler)
-scriitori germani (G. Grass)
-toti care scriu aici si nu au citit nici o singura pagina sriisa de ea.
-Herta nu vrea sa placa cuiva, ea scrie ce are de scris.

Daca Herta srie in cartea actuala ca mama ei a fost deportata in Sibiria si tatal ei a fost in razboi alaturi de Hitler - fapt ce nu a fost discutat nici in familia nici in alte familii colaboratoare.
Eu cred ca trebuie sa fie discutate aceste intamplari.
Securitatea sta pe o alta pagina dar alaturi de aceste minciuni si grozavii
26
super_green_frog 10-Oct-2009 22:07
Nimic nu e intamplator
Acele vremuri sunt suspecte de contemporaneitate. Monitorizare om la om.
27
ut 11-Oct-2009 12:35
" Care Herta " ? ...
Nobel Prize in Literature 2009: The 'Herta who ?' attitude.
http://bookblips.dailyradar.com/story/herta-who/
http://www.complete-review.com/saloon/archive/20 0910a.htm#om6
Nobel lit prize goes to little-known European amid concern others ignored.
http://ca.news.yahoo.com/s/capress/091008/entert ainment/eu_nobel_literature
28
ut 17-Oct-2009 20:40
La 20 ani ...
Herta Muller
" La 20 ani dupa executarea lui Ceausescu serviciul lui secret este inca activ. Securitatea nu si-a schimbat decat numele. "
[ " Twenty years after Ceausescu's execution his secret service is still active. Securitate in all but name " ]
In:
http://www.signandsight.com/features/1910. html
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
CARTE