Home » Editorial » Editorialisti » Actorul regional. Figurant, cascador, protagonist?

Actorul regional. Figurant, cascador, protagonist?

22 Aug 2008 Emil Hurezeanu | 16 comentarii | 5127 vizualizari
Rating:
36 voturi
Marime text a A  Trimite pe email   Comenteaza
 
Vizita de 48 ore în cinci state-cheie din regiunea Mării Negre şi Mării Caspice a fost utilă şi necesară.
 
Războiul din Georgia şi urmările sale neclare, foarte ameninţătoare, transformă întreaga zonă în cel mai periculos potenţial exploziv, între Vest şi Est, în versiune adăugită, de la sfârşitul Războiului Rece. Plasată între proaspătul stat independent Kosovo, nerecunoscut de România şi Rusia, şi probabil viitorul stat independent Osetia de Sud, impus de Rusia împotriva Georgiei, a NATO, UE şi a dreptului internaţional, România are o problemă de politică internă şi externă majoră.

Cu o comunitate etnică mare în interior şi participare diplomatică şi de intelligence ofensivă la Marea Neagră, în aşteptarea unor conducte de petrol şi gaz care ocolind Rusia, să n-o ocolească la rându-i, fiind (auto)percepută în ultimii patru ani ca vârf de lance al “americanizării” Ucrainei şi Georgiei, dar în stagnarea cronică a dialogului cu Moscova, România este obligată aşadar să intervină în circuitul de criză cu poziţii actualizate.

România are o problemă nemijlocită cu Republica Moldova şi Transnistria, dar în Patrulater, alături de Ucraina şi Rusia, aparent doar amortizată de apartenenţa noastră în UE şi NATO. Rolul României în acest cvartet este vital, din perspectiva mizei de securitate şi interes naţional strategic, dar secundar din cea a ponderii reale. Această tensiune dintre obligaţii aspiraţionale, pe de-o parte, şi inconsistenţa statutului, pe de alta, nu va întârzia să producă efecte nedorite după explozia din Caucaz.

Până acum, Băsescu a eşuat în relaţiile cu Moldova, chiar dacă nu doar din vina politicii lui sinuoase şi provocatoare în raport cu regimul de la Chişinău, obtuz, provincial, comunistoid şi prosovietic, după decesul URSS. Liderul român n-are o relaţie bună nici cu Ucraina, deşi aici vina este mai mare la Kiev. Ucrainenii sunt volatili, cvasiintratabili în diplomaţie şi strânşi straşnic cu uşa între Rusia şi Occident de propriile realităţi interne.

Relaţiile dintre Bucureşti şi Moscova nu mai pot fi decât bune, după ani de îngheţ. Bucureştiul a gestionat insuficient dosarele acestei relaţii, din complexe istorice nedigerate la timp de regimul Iliescu, copilul nedorit al lui Ceauşescu cu Gorbaciov, netransformate în politici active, altfel decât sub ecranul insuficient al UE şi NATO.

Moscova are în relaţiile cu România nu doar atuul cărţii moldoveneşti şi transnistrene, ci şi relaţiile excelente cu Germania şi Franţa, puterile protectoare capricioase, din ultimii 150 de ani, ale românilor. Reabilitarea acestor relaţii, prin demararea în forţă a unui raport Bucureşti-Moscova, devine, pe fundalul exploziei din Caucaz, principala obligaţie de politică externă a României.

Băsescu a fost primul lider euroatlantic care, aflat la Tbilisi în ultimele zile, n-a vorbit doar de vina Rusiei şi meritele eroice ale Georgiei. El a cerut prudenţă, înţelepciune şi negocieri bilaterale între părţile în conflict. S-a speculat că liderul român ar avea un mandat UE pentru această misiune. Precizările lui Băsescu, la conferinţa de presă de vineri, nu înlătură o astfel de interpretare. Mai mult. Este foarte posibil ca în tacticile diplomaţiei discrete practicate în regiune de SUA, încă de la începutul deceniului, şefului de stat român să-i fi revenit acum rolul de “feeler”, de senzor, în direcţia unei medieri a conflictului Moscova-Tbilisi prin negocieri.

Ceea ce practica şi Ceauşescu mai demult, părând că sfidează Moscova şi Pactul de la Varşovia, poate să încerce şi Băsescu acum, de pe poziţii complet legitime. În martie 2005, la prima sa vizită de la Casa Albă, Băsescu i-a lăsat gură-cască pe Bush&Comp., în faţa unei hărţi a regiunii Marea Neagră-Caucaz, prin interpretările pertinente pe care le-a dat intereselor americane (sic!) în zonă. Până una-alta, Băsescu rămâne deci omul potrivit la locul potrivit.


Conductele sunt o altă pagină deschisă şi necompletată. Relativ autonomă în aprovizionarea cu energie, în comparaţie cu Ungaria, Serbia sau Bulgaria, ca să nu mai vorbim de Germania, România nu-şi mai permite să rămână de căruţă, în toate ipotezele noilor trasee energetice. Rolul de vizitator şi controlor al integrităţii unor conducte după războiul din Georgia mi se pare însă uşor exagerat spre ridicol. Cât îşi mai poate permite să aştepte România consensuri ale unei UE scindate, mai ales în privinţa conductelor, politice şi energetice ce-o leagă de Rusia, pentru ca să-şi promoveze propriile interese? Cernavodă s-a oprit, după doi ani de tatonări costisitoare ale principalilor operatori occidentali, care au plecat la Belene, în Bulgaria, în condiţii mai atrăgătoare.

În concluzie. Traian Băsescu a avut dreptate să întreprindă acest turneu pompieristic cu sau fără mandat expres - el este oricum prezumat - al euroatlanticilor. Dar fără secvenţa unei vizite la Moscova, care să reseteze relaţia bilaterală, Băsescu nu va obţine nimic în plus.
Nota bene. Raţionamentele insistente pe care le face plecând de la drepturile individuale versus drepturile colective în bazinul balcano-caucazian sunt periculos de irelevante pentru România. N-are rost să ne scufundăm singuri în butoiul cu pulbere al kosovarilor, albanezilor, caucazienilor sau rusofonilor din Ucraina şi ţările baltice.
România şi minoritatea ei maghiară nu fac parte din acest tablou vivant. Relaţiile de apartenenţă mutuală ale Ungariei şi României în UE şi NATO şi mai ales realitatea din cele două ţări fac la fel de imposibil un conflict de redesenare a graniţelor, precum între Germania şi Franţa sau austrieci şi italieni în Tirolul de Sud. Dl Băsescu nu este deloc obligat să sufle şi în iaurt. Are deja parte de o imensă porţie de ciorbă fierbinte.
 
 
 
Abonare Newsletter
 
 
 

16 comentarii

 
1
aleksikrates 22-Aug-2008 18:01
mde
asta e blestemul analizelor de ziar: trebuie facute repede chiar daca situatia este foarte complexa.

Va astept peste cateva zile cu o analiza mai bine inchegata, dle. Hurezeanu.
2
antiMonique 22-Aug-2008 19:00
o rugaminte, dle Hurezeanu:
explicati-i si cauciucului Ursu, colegul dvs de la Cotidianul, cum stau treburile. Spuneti-i sa nu mai tina buza aia imbufnata.
3
cicero. 22-Aug-2008 19:13
Corect, domnule Hurezeanu
asa se scrie un material in cunostinta de cauza, cu toate cartile pe masa, lucid si intelept in acelasi timp, ca sa inteleaga tot romanul, mai destept, mai naiv, ori mai bramburist, nici intr-un caz un propagandist cu vederi inguste de partid care va sari la gatul dumneavoastra inca inainte de a se raci cerneala pe spalturi.
4
Bogdan69 22-Aug-2008 19:13
hm...
Daca pana si Hurezeanu a fost scos de la naftalina inseamna ca situatia e groasa si de ce nu, extrem de puturoiasa la posteriorul basescian, altfel extrem de lins de tucalarii din dotare. Mergand pe urmele lui TrU care ieri s'a intrecut pe sine in grandioasa osana pentru Basel, Hurezeanu astazi vrea sa ajunga la aceeasi concluzie insa in stilul lui, mai delicat, nu atat de raschetant-militant ca al Tucalarului Sef.

Deci,
Relatia cu Moldova e catastrofala, cea cu Ucraina e si mai si (sigur Scandalagiul n'are nici o vina in asta) pt ca despre rel cu Rusia n'are sens sa ne referim altfel decat ca la schelalaiturile - "zgomot de fond" cu care El Comandante ne'a obisnuit. Tragand linie si adunand "succesurile" Basescu a intelept, face un "turneu fulger, de forta"(asta a devenit cliseu precum "decenii de impliniri marete"), nerezolvand evident nimic, insa etalandu'si extraordinara experienta de sugaci la licurici. Cazul de fata cel sovietic, bicefal.

Spre gloria lui!

TRAIASCA LUPTA PENTRU PACE!!!
5
Bogdan69 22-Aug-2008 19:33
+
Referirea la Kosovo e chiar antologica...prin prostie desigur.

Probabil NATO si UE sau si mai si, Marele Licurici l'or fi imputernicit pt asta...

Ce ghiveci adunat, betivanul schelalaie la rusi de 4 ani incordandu'si muschii de purice, iar cand in sfarsit vine timpul sa fie principial si sa ia pozitie impotriva rusilor, ce face ipochimenul? Face un "turneu fulger" sa'i sfatuiasca pe georgieni cum sa presteze la Licuriciu Sovietic, iar el Basea, scoate cealalta perla, cea cu Kosovo, complet aiurea, tot parca pentru a'i face pe plac rusului.

Nici daca'l plateau rusii nu puteau obtine rezultate mai favorabile din turneul "inteleptului"

E spre gloria lui !
6
Adrian Nita 22-Aug-2008 20:51
:)
Bogdan69 (22-Aug-2008 19:33)
+
Referirea la Kosovo e chiar antologica...prin prostie desigur.

Probabil NATO si UE sau si mai
Acelaşi comentariu la două articole? Au scăpat din greşeală două fise?
7
Bogdan69 22-Aug-2008 21:00
:))
Adrian Nita (22-Aug-2008 20:51)
:)
Acelaşi comentariu la două articole? Au scăpat din greşeală două fise?
Nu mai Adrian, astazi fac eu cinste, le dau bocanci in figura pupinilor pe gratis.
8
inimarea 22-Aug-2008 21:53
Fain, Herr H!
"Iliescu - copilul nedorit al lui Ceauşescu, cu Gorbaciov"!
Corectă şi analiza. Scrîşnesc din dinţi rusoctonii dar le trece, n-au ce face!
Eu cred că bunele relaţii cu Rusia nu mai stau în puterea lui Băsescu, ci a următorului preşedinte al Ro. Băsescu le-a stricat cît a putut, iar ruşii sînt ranchiunoşi.
9
avenirv 22-Aug-2008 22:26
o intrebare
de ce intrarea in georgia este contra dreptului international si in kosovo nu este ?
ce o fi cu H, ii contrazice pe americani ? doar n-o fi vorbit ambasadorul la moscova ca nebunul de capul lui !?!
10
PaulR 23-Aug-2008 00:14
se poate si mai bine
Ultimul paragraf (cel legat de prostia de a lega sitautiile din diverse regiuni cu Romania) e chiar f bun comparat cu ce se scrie pe la noi dar restul articolului nu straluceste. Dl Hurezeanu dumneavoastra vedeti Osetia de Sud, o regiune care acum are vreo 50.000 de oameni devening independenta? Asta e cat un orasel de la noi.
Si apoi cand a fost Germania putere protectoare a Romaniei? poate o fi fost pe vremea lui Carol I dar sigur nu era perceputa asa.
11
avenirv 23-Aug-2008 00:53
paulica
monaco are cam 60-70 K locuitori. si este independenta cam de multisor. ia mai vezi san marino, andorra, lichtenstein. spellingul poate fi altul.
daca divizarea statelor incepe, cine stabileste pina la ce granularitate se merge ?
ai deschis cutia pandorrei si incepe nebunia !
12
mondocane 23-Aug-2008 20:33
spune-mi cu cine te insotesti ,ca sa-ti
Pacat de analiza fina din text ,pentry ca titlul "lasa de dorit";intra in aceeasi categorie cu cel al lui adrian ursu ,...-inteleptul din Caucaz si e pacat.

1)D-voastra sunteti ardelean si trebuie sa-i "trageti "pe ragateni spre Ardeal ,nu invers.

2)D-voastra sunteti un om "umblat" si stiti ca anturajul il "strica " pe om.La capacitatea pe care o aveti ,ar trebui sa-i schimbati dvs.pe ei.mintea lor e de incubator ,aflat in grija unui activist energic.Daca luam in calcul si penele de curent frecvente care erau ,putam intelege cum poate ajunge un jurnalist sa creada ca un marinar nu stie sa inoate.

P.S. ,postasem si la "Basescu-inteleptul dinj Caucaz" @21 ,dar vad ca nu a aparut.
13
misterfox 23-Aug-2008 21:10
amice, daca tot esti atat
antiMonique (22-Aug-2008 19:00)
o rugaminte, dle Hurezeanu:
explicati-i si cauciucului Ursu, colegul dvs de la Cotidianul, cum stau treburile. Spuneti-i sa
de percutant , k ci-ocanitoarea Woody, de ce nu iti schimbi nick-ul ?
K sexul ti l-ai schimbat, deja, am inteles.
Propuneri de nume, ar fi de exemplu :
'' pro-bashila, orice-ar fi''
'' caine pana la moarte si chiar dincolo ea ?'''
'' Gicu Maracine''

etc.
14
misterfox 23-Aug-2008 21:16
lucid, cicerone, lucid , mai ales
cicero. (22-Aug-2008 19:13)
Corect, domnule Hurezeanu
asa se scrie un material in cunostinta de cauza, cu toate cartile pe masa,
kci voi doi, tu si lucid , sunteti doi pe un nick name amarat , nu-i asa, fata palida?
15
cicero. 23-Aug-2008 23:35
e cazul
misterfox (23-Aug-2008 21:16)
lucid, cicerone, lucid , mai ales
kci voi doi, tu si lucid , sunteti doi pe un nick name
sa raspund la un delirum tremens?.
16
BlackLands 24-Aug-2008 10:11
...
(Mesaj editat de cotidianul.ro)
Vezi primele comentarii
 
Pentru a comenta acest articol va puteti loga aici.
Daca nu aveti cont va puteti inregistra aici.

 
Întrucât dorim ca site-ul cotidianul.ro să rămână un spaţiu al al discuţiilor civilizate, îi invităm pe cei care postează comentarii la articole să respecte următoarele reguli:



1. Să folosească un limbaj civilizat, să evite aprecierile xenofobe, antisemite sau rasiste

2. Să se refere doar la articolul la care postează

3. Să se abţină de la atacuri off topic la adresa autorilor


Nerespectarea acestor reguli va duce la şteregerea comentariilor, fără avertisment şi fără explicaţii. Abaterile repetate vor avea drept consecinţă banarea.
 
 
 
Locuri de munca disponibile in jobs.Cotidianul.ro
 
 
EDITORIALISTI